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ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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청소년 상담에서의 심리검사 활용실태 : 시ㆍ도 청소년종합상담실을 중심으로

Use of Psychological Tests in Youth Counseling

초록

상담에 사용되는 심리검사의 종류와 사용빈도, 목적, 유용성과 문제점, 교육실태를 알아보기 위해 전국 16개 청소년종합상담실을 내방하여 자료조사와 면담을 하였다. 연구결과, 모든 기관에서 평균 8~9종류의 검사를 사용하였으며 MBTI, 적성진단검사, 적성탐색검사, MMPI, 직업흥미검사, K-WAIS, 학습기술검사, 학습방법진단검사의 순서로 가장 많이 사용되었다. 특히 개인상담에서는 MBTI, 문장완성검사, MMPI, 진로ㆍ적성검사, 그림검사, 지능검사, 학습검사의 순으로 많이 사용되었다. 검사는 내담자이해 및 의사결정, 상담관계형성을 위해 활용되었다. 상담자들은 실시ㆍ해석이 간편하고 내담자에게 덜 위협적이며 검사자의 전문성이 덜 요구되는 검사를 선호하였고, 기존검사의 재표준화와 신뢰도ㆍ타당도의 향상, 내담자 특성을 고려한 형식 및 해석프로파일의 개발을 요구하였다. 상담자들은 MBTI, MMPI, 지능검사, 그림검사의 순으로 많이 교육받았으며, 검사교육시간과 사용정도는 유의미한 상관이 있었다. 상담자들은 검사교육의 문제점으로 상당에의 적용방법 부재와 교육과정의 비체계성을 지적하였고, 많이 사용되는 검사에 대한 교육, 상당에의 검사활용방법에 대한 교육이 필요하다고 하였다. 상담자들의 검사실시목적 및 활용은 상담초기의 관계형성 및 내담자이해에 국한되었고, 검사실시의 전문성확보 및 실시·해석과정의 고려사항이 제대로 지켜지지 않는 경우가 있었다.

keywords
심리검사, 심리평가, 검사, 청소년상담, 상담자교육

Abstract

Psychological tests are important parts of counseling process. The purpose of this study is to investigate which tests are used by the youth counselors and how often that are used. For this, I visited and investigated 16 local youth counseling centers and interviewed with 42 counselors. Generally, the youth counseling centers used, by average, 8-9 kinds of the test. And MBTI, MMTIC, aptitude test, MMPI, career-interest test, K-WAIS or KEDI-WISC, and learning-skill test are most often used. In individual counseling, counselors used frequently MBTI or MMTIC, sentence completion test, MMPI, career-aptitude test, drawing test, intelligence test and learning-skill test. Tests play a role not only as a tool to understand clients but also as a bridge to build relationships between a counselor and a client. So, we need to consider the relationship building between the counselor and the client as well as the effectiveness when we develop a new test. 88% of counselors acknowledged the usefulness of the psychological tests, from which they could gee objective and effective data for diagnoses. They pointed out, however, the weaknesses of the tests such as difficulties in executing or analyzing, and obsoleteness. Counselors prefer the easy and less offensive tests. Counselors were educated for MBTI, intelligence test, and drawing test. And only 17% of them took supervision for the tests. The length they took for learning the tests had a significant correlation with frequency and diversity of the tests used. Counselors point out the absence of the education for applying the tests for counseling, and the nonsystematic curriculum. And they need the education system for using the test in counseling and for making a link between the two. The purpose of the tests is limited to build a relationships or co understand clients. Meanwhile, the expertise and considerations in executing and analyzing the tests are in some cases neglected, which are needed.

keywords
psychological test, psychological assessment, test, youth counseling, counselors' education
투고일Submission Date
2001-09-29
수정일Revised Date
2001-11-16
게재확정일Accepted Date
2001-12-04

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