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메뉴ISSN : 1229-0688
본 연구는 청소년의 집단따돌림 경험유형에 따라 가해집단, 피해집단, 가해-피해집단, 일반집단으로 구분하고, 이들 하위집단별로 자기애 성향, 지배성, 사회․학업적 경쟁심및 마키아벨리적 신념(Machiavellian beliefs)의 차이가 있는지를 알아보고자 했다. G 광역시 소재 4개 중학교에서 1․2학년, 남녀학생 408명을 대상으로 하여 집단따돌림 가해․피해 선별척도를 이용해서 집단을 구분하고 이들 집단간에 자기애성, 지배성, 사회․학업적 경쟁심 및 마키아벨리즘의 심리적 특성의 차이가 있는지를 알아보았다. 그 결과 자기애 하위요인별 집단간 차이에서 ‘특권의식’은 가해집단과 일반집단이 가해-피해집단보다 높고, ‘권력’욕구는 가해집단과 일반집단이 피해집단과 가해-피해집단보다 강하게 나타났다. ‘우월감’은 일반집단이 가해-피해집단보다 높은 것으로 나타났으며 가해집단과 일반집단이 피해집단과 가해-피해집단보다 지배성이 강한 것으로 나타냈다. 결국 가해집단 학생들은 비현실적으로 자신을 우월한 존재로 생각하여 다른 학생들에게 권력을 휘두르며 희생양을 찾으려는 경향이 있는 반면에 피해집단과 가해-피해 집단 학생들은 지배성과 자기애성이 약하여 가해 학생들의 희생양이 되는 경향이 있는 것으로 여겨진다. 가해-피해 집단이 일반집단에 비해서 학교성실성 점수가 낮았으며 가해-피해집단이 일반집단보다 마키아벨리즘적 특성이 높게 나타났다. 이러한 연구결과는 학교 상담 현장에서 가해집단, 가해-피해집단, 피해집단의 심리적 특성에 적합한 차별적인 집단따돌림 개입 전략 및 예방교육이 필요함을 시사한다.
This study was done to identify group bullying adolescents' psychological traits in narcissistic propensity, dominance, social and academic competition and Machiavellian beliefs according to their group bullying experiences as bullies, victims, bulli-victims and a few-bullying experience. The subjects were 408 male and female junior highschool students in the four junior highschools in K-city. Group Bullying Scale which combined both Bullying-Behavior Scale and Peer-Victimization Scale was administered. Narcissistic personality inventory(NPI), dominance scale, social and academic competition scale(SACS) and kiddie-mach scale were administered. And the four groups' defferences were measured. The results of this study were as follows: First, there were significant differences in the three sub-scales of NPI, entitlement, power and superiority among the four groups. Especially, the highest degree of entitlement and power appeared in the bully group. Superiority appeared most in a few-bullying experience group. Second, there were significant differences in dominance. The bully group showed most dominant among the groups. Third, there was significant difference among the four group in school conscientiousness scores. Fourth, there were significant differences in the scores of Machiavellian beliefs among the four groups. Implications for future researches and bullying prevention programs for school bullies, bully-victim, victims were suggested.