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메뉴ISSN : 1229-0688
본 연구는 아동의 정서․행동문제 자기보고형 평정척도를 개발하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위하여 정서․행동장애에 관한 문헌 및 부모와 교사 평정 측정도구들에 대한 고찰을 통해 아동의 정서․행동문제의 항목과 문항들을 제작하였으며, 내용타당도 검증과 탐색적 요인분석을 거쳐 정서․행동문제 평정척도를 제작하였다. 개발된 검사에 대해 확인적 요인분석을 통해 검사의 안정성을 확인하였으며, 공인타당도를 검증하였다. 탐색적 요인분석을 통해 개발된 정서․행동문제 척도는 관계형성의 어려움, 주의력결핍․과잉행동, 신체증상, 공격행동, 부적절한 감정 표현의 5요인 40문항으로 구성되었다. 개발된 정서․행동문제 척도와 특성불안, 우울, 자기의식, 걱정증상과의 상관분석 결과 유의한 정적상관을 보였으며, 내적일관성 신뢰도와 반분신뢰도가 높은 것으로 검증되었다. 아동의 정서․행동문제 자기보고형 평정척도는 상담과 교육 현장에서 정서․행동문제를 가진 아동의 진단과 평가 및 상담의 효과 검증에 유용할 것이며, 교사 또는 부모 평정 척도들이 가지는 한계를 보완해 줄 수 있을 것이다.
The purposes of this study was to develop a reliable and valid emotional or behavioral problems scale of the children. To achieve this goal, content validity was examined, and the factor analysis was executed. And finally the confirmatory factor analysis were executed and concurrent validity and reliability of the scale developed were examined. Emotional or behavioral problems scale was composed of 5 factors and 40 items were generated from factor analysis. The subscales of emotional or behavioral problems scale include difficulty in making relationships(9-item), attention deficit hyper activity(8-item), somatic symptom(9-item), undesirable expression of emotion(8-item), and aggressive behavior(6-item). Emotional or behavioral problems scale was positively related with trait anxiety, depression, worry, and self consciousness. And consistent reliability and spilt half reliability of this scale were considered good..