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메뉴ISSN : 1229-0688
본 연구는 초심 상담자들과 내담자들의 조기종결 경험과 상담자ㆍ내담자 간 지각 차이를 알아보았다. 이를 위해 초심상담자ㆍ내담자 8쌍의 조기종결 경험에 대한 인터뷰 실시 후, 수집된 자료는 합의적 질적 분석방법(Consensual Qualitative Research, CQR)에 의해 분석되었다. 연구결과 초심상담자가 보고한 조기종결 경험에 관한 전형적인 경로는 상담자가 회기와 목표의 합의 없이 상담을 시작했으며, 상담 중 상담을 지나치게 주도하거나 소극적인 반응을 보였으며, 이는 조기종결로 이어졌는데, 내담자가 종결 제안을 하거나 연락 없이 오지 않는 것에 대해 상담자는 소극적으로 응한 것으로 나타났다. 종결 후 상담자는 아쉬움, 자책감, 불만족감을 느끼고, 한편으로 종결에 대해 내담자 탓을 하게 되며, 상담자로서 발달에 긍정적으로 작용, 부정적인 느낌이 남는다고 보고했다. 내담자가 보고한 조기종결 경험에 관한 전형적인 경로는 내담자는 편안한 느낌의 상담자, 공감과 이해를 해주는 상담자, 문제해결의 도움을 주는 상담자, 호소문제 해결에 대한 기대를 가지고 상담을 시작했으며, 상담 중 상담자의 지나친 주도에 대해 부정적인 감정을 느끼고 소극적ㆍ수동적, 적대적ㆍ부정적으로 반응했고, 이는 조기종결로 이어졌다. 종결 후 상담에서 도움을 받았다는 긍정적인 보고와 상담(자)에 대한 불만족감, 생활이 불편해졌다고 하는 부정적인 보고가 동시에 있었다. 초심상담자와 내담자의 보고에서 나타난 지각차이를 살펴보면, 「내담자의 상담에 대한 기대」에 관해 내담자는 상담자가 예측하지 못한 더 많은 구체적인 기대를 가지고 있었다. 상담 중 상담자는 내담자의 적대적ㆍ부정적 태도는 잘 알아차렸지만 소극적ㆍ수동적 태도는 알아차리지 못했다. 종결 후 대부분의 상담자가 주로 부정적인 감정을 느끼고, 부정적인 영향이 남았다고 보고한 반면 내담자는 종결 후 긍정적인 감정과 부정적인 감정을 동시에 경험하며 이 후에는 긍정적인 영향을 받은 집단과 부정적인 영향을 받은 집단으로 구분되었다.
This study was designed to examine what they experienced and how different they are from each other in perceptions when the novice therapist and clients faced premature termination in counseling. I interviewed novice therapists and clients who experienced premature termination and analysed by consensual qualitative research. As a result, typical procedure of premature termination was like this: first, novice therapists began counseling without explaining to the clients about what was the counseling purposes or how many times they would meet. Sometimes they leaded counseling dominantly, or showed passive responses. It caused premature termination which due to passive attitude of therapists to their clients' behaviors such as calling for quitting counseling or no-show. At the post-termination, novice therapists mentioned that they felt regret, self-accusation, dissatisfaction, tended to blaming clients' attitudes, maintained negative feelings from the premature termination. At the typical methods of premature termination experiences, clients started to keeping comfortable mind to novice therapists and they also had sympathies, understanding to novice therapists in the beginning stage. On the other hand, clients felt negative feelings to excessive leading time of counselor when clients didn't want to talk with. In fact, this led to premature termination. The positive result was novice therapist did understand client, but the negative result was dissatisfaction about therapists, and experiment made client be discomfortably. The distinctions of perception between beginning therapists and clients are that clients had much concrete expectation which novice therapists never had anticipated to their counseling. During the counseling, therapists realized clients' hostile, negative attitudes very well, but didn't realize inactive, passive attitude. Most of novice therapists reported they got and maintain negative feeling from the experiments. On the other hand, clients reported that they felt positive and negative feelings spontaneously, and they could be divided into two groups keeping negative mind and positive mind from the experiment.