바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

초심 상담수련생과 내담자가 겪는 조기종결 경험에 대한 개념도 연구

A Concept Mapping Study on Premature Termination from both Training Counselor and Client's Perspective

초록

본 연구에서는 조기종결을 경험한 초심 상담수련생과 내담자들이 왜 상담이 조기에 종결되었는가에 대해 지각하는 차별적 특징을 개념도(concept mapping) 방법으로 알아보았다. 이를 위해 수련생 7명과 내담자 9명을 대상으로 조기종결 경험에 관한 면접을 실시한 후 핵심문장을 추출하여 다차원척도법과 군집분석을 실시하였다. 연구결과 상담수련생이 지각한 조기종결 이유는 ‘상담자-내담자 요인’과 ‘독립성-상호관계성’의 두 개 차원으로 나누어 졌으며, ‘상담역량부족’, ‘내담자의 저항’, ‘상담자․내담자 간 부조화’, ‘상담자의 방어적 반응’ 등 총 네 개의 군집으로 나타났다. 반면 내담자의 조기종결 이유는 ‘상담자-내담자 요인’과 ‘상담과정-상담효과성 기대’의 두 가지 차원으로 구분되었으며, 두 개의 차원 상에 위치한 네 개의 군집은 ‘초기문제 해소 및 상황변화’, ‘상담자의 공감부족’, ‘상담자의 전문성에 대한 불신’, ‘자기공개에 대한 불편감’ 등 이었다. 본 연구는 조기종결의 이유에 대해 수련생과 내담자 각자가 지각하는 내적 인식구조를 심도 있게 파악함으로써 이들의 조기종결 경험에 관한 이해의 틀을 제공하였으며 상담자 발달 단계에 따른 초심 상담수련생의 교육에 관한 시사점을 논하였다.

keywords
상담수련생, 초심 상담자, 조기종결, 상담에 대한 기대, 개념도, training counselor, beginner counselor, premature termination, counseling expectations, concept mapping

Abstract

This study was intended to examine differential characteristics of experiences which were reported by training counselors and clients on premature termination. 7 training counselors and 9 clients were interviewed and their responses were analyzed by a concept mapping technique. Multidimensional scaling and cluster analysis were performed. From counselor’s perspective, two reasons for premature termination were: ‘counselor-client factor’ and ‘independence-mutual relation’. Four clusters created were: ‘lack of competence’, ‘resistance from client’, ‘mismatch in counselor-client’, and ‘client's defensive reaction’. Conversely, the clients’ reasons were: ‘counselor-client factor’ and ‘counseling expectations’. Four clusters created were: ‘initial problem resolution and circumstantial changes’, ‘lack of sympathy from counselor’, ‘mistrust on professionalism of counselor’, and ‘discomfort from self-revealing’. The additional qualitative analysis showed differences between counseling expectations and post-counseling perception. This study provided a meaningful implication on beginner counselor training by apprehending the counselors' and clients' internal cognitive structure on premature termination.

keywords
상담수련생, 초심 상담자, 조기종결, 상담에 대한 기대, 개념도, training counselor, beginner counselor, premature termination, counseling expectations, concept mapping

참고문헌

1.

권경인, 김창대 (2007). 한국 집단 상담 대가의 발달 과정 분석. 상담학연구, 8(3), 979- 1010.

2.

김길문, 정남운 (2004). 초보 상담자가 상담 회기 내에 경험한 어려움과 대처 과정: 질적 분석. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 16(1), 1-20.

3.

김남희 (1994). 상담초기에 있어서 상담자의 경험수준과 치료적 작업동맹 형성과 의 관계. 영남대학교 석사학위논문.

4.

김원영 (1999). 상담자의 귀인편향과 발달수준에 따른 상담자와 내담자의 작업동맹 지각차이. 가톨릭대학교 석사학위논문.

5.

김미지 (2005). 초보상담자가 상담에서 경험하는 어려움에 관한 문항개발. 가톨릭대학교 석사학위논문.

6.

김지연, 한나리, 이동귀 (2009). 초심상담자와 상담전문가가 겪는 어려움과 극복방안에 대한 개념도 연구. 상담학연구, 10(2), 769- 792.

7.

김진숙 (2001). 상담자 발달모형과 청소년 상담자 발달 연구의 필요성. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 13(3), 19-37.

8.

김현미, 권현용 (2009). 청소년 내담자의 조기종결 관련 변인. 미래청소년학회지, 6(2), 63-84.

9.

대학학생상담센터현황 (2012). 전국대학교학생생활상담센터 협의회, World Wide Web: www.ccus.kr에서 2012. 6. 자료 얻음.

10.

문보경 (2001). 상담에 대한 내담자의 불만 경험: 질적 분석. 가톨릭대학교 석사학위논문.

11.

문수정, 김계현 (2000). 상담수퍼비전 교육내용 요구분석. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 12(1), 1-18.

12.

문창희 (2008). 현실요법을 적용한 단회학생상담모형 개발. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문.

13.

민경화, 최윤정 (2007). 상담학 연구에서 개념도 방법의 적용. 상담학연구, 8(4), 1291- 1307.

14.

상담기관현황 (2012). 카운피아, World Wide Web: www.counpia.com에서 2012. 6. 자료 얻음.

15.

손유미, 정남운 (2005). 초보상담자와 내담자의 조기종결 경험에 관한 질적 분석. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 17(3), 523- 545.

16.

손진희, 유성경 (2004). 내담자의 자기은폐(self-concealment) 수준에 따른 상담회기, 작업동맹 평가 및 상담자-내담자의 언어적 상호작용 분석: 초심 상담자를 대상으로. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 16(3), 327-345.

17.

신은향 (1998). 상담에 대한 내담자의 자기결정적 동기에 관한 연구. 서울대학교 석사학위논문.

18.

심혜숙, 안이환 (1999). 조기종결 내담자 및 상담자 변인 연구. 연구보, 32, 51-73. 부산대학교 학생생활연구소.

19.

심흥섭 (1998). 상담자 발달 수준 평가에 대한 연구. 숙명여자대학교 교육심리학과 박사학위논문.

20.

안이환 (2002). 대학생 개인상담에서 조기종결에 영향을 미치는 변인: 상담자 변인과 내담자 변인을 중심으로. 부산대학교 박사학위논문.

21.

안이환, 심혜숙 (2002). 대학생 개인상담에서 조기종결에 영향을 미치는 변인. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 14(3), 511-527.

22.

유성경, 손난희 (2010). 내담자의 상담 기대와 실제 상담 성과와의 관계에서 치료동맹의 매개효과. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 22(4), 931-947.

23.

이명아 (1996). 상담의 조기중단과 상담에 대한 내담자의 기대와의 관계. 영남대학교 석사학위논문.

24.

이선자, 최해림 (2002). 내담자 저항과 상담자 개입 특성: 초보자와 숙련자의 비교. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 14(1), 1-17.

25.

이혜수, 이희경 (2011). 초심상담자의 성인애착과 심리적 소진의 관계: 기본 심리적 욕구 만족의 매개. 상담학연구, 12(5), 1433- 1449.

26.

이홍숙, 주수현, 김효정 (2011). 인턴 상담원의 상담자 발달에서의 결정적 사건 경험. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 23(4), 833-859.

27.

이후남 (2011, 10, 30). 미국선 ‘나’에 관심, 한국선 ‘남이 보는 나’에 관점. 중앙 Sunday, 15면.

28.

정경빈, 조성호 (2009). 초보상담자의 스트레스 경험에 대한 질적 연구. 인간이해, 30(2), 45-60.

29.

조성호 (1997). 내담자 저항과 내담자 반발성, 상담자 개입 특성 및 작업동맹관계. 서울대학교 박사학위논문.

30.

차영은 (2011). 초심상담자 어려움 측정도구 개발 및 타당화. 연세대학교 석사학위논문.

31.

최윤미 (2003). 한국 상담전문가의 역할과 직문 분석. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 15(2), 179-200.

32.

최윤정, 김계현 (2007). 고학력 기혼여성의 진로단절 위기 경험에 대한 개념도(Concept Map) 연구-진로지속 여성과 중단 여성간의 비교. 상담학연구, 8(3), 1031-1045.

33.

최은실 (2002). 초보 상담자의 반응 부담이 내담자 상태 알아차림에 미치는 영향. 서울대학교 교육학과 석사학위논문.

34.

한국상담심리학회 (2007). 한국상담심리학회 상담심리사 자격규정. 한국상담심리학회.

35.

Acosta, F. X. (1980). Self-described reason for premature termination of psychotherapy by Mexican-American, Black-American and Anglo- American patients. Psychological Reports, 47, 435-443.

36.

Asay, T. P., & Lambert, M. J. (1999). The empirical case for the common factors in therapy: Quantitative findings. In M. A. Hubble, B. L. Duncan, & S. D. Miller (Eds.), The heart and soul of change: What works in therapy (pp.33-56). American Psychological Association: Washington, DC.

37.

Bachelor, A. (1991). Comparison and relationship to outcome of diverse dimension of the helping alliance as seen by client and therapist. Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training, 28, 534-539.

38.

Bakeland, F., & Lundwall, M. A. (1975). Dropping out of treatment: A critical review. Psychological Bulletin, 82, 738-783.

39.

Barrett, M. S., Chua, W. J., Crits-Christoph, P., Gibbons, M. B., & Thompson, D. (2008). Early withdrawal from mental health treatment: Implications for psychotherapy practice. Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training, 45, 247-267.

40.

Dearing, R. L., Barrick, C., Dermen, K. H., & Walitzer, K. S. (2005). Indicators of client engagement: Influences on alcohol treatment satisfaction and outcomes. Psychology of Addictive Behaviors, 19, 71-78.

41.

Derisley, J., & Reynolds, S. (2000). The transtheoretical stages of change as a predictor of premature termination, attendance and alliance in psychotherapy. British Journal of Clinical Psychology, 39, 371-382.

42.

Elliott, R., & James, E. (1989). Varieties of client experience in psychotherapy: An analysis of the literature. Clinical Psychology Review, 9, 443-467.

43.

Epperson, D. L. (1981). Counselor gender and early premature terminations from counseling: A replication and extension. Journal of Counseling Psychology, 28, 349-356.

44.

Epperson, D. L., Bushway, D. J., & Warman, R. E. (1983). Client self termination after one counseling session: Effects of problem recognition, counselor gender, and counselor experience. Journal of Counseling Psychology, 30, 307-315.

45.

Garfield, S. L. (1990). Issues and methods in psychotherapy process research. Journal of Counseling and Clinical Psychology, 58, 273-280.

46.

Grater, H. A. (1985). Stages in psychotherapy supervision: From therapy skills to skilled therapist. Professional Psychology: Research and Practice, 16, 605-610.

47.

Goodyear, R. K., Tracey, T. J. G., Claiborn, C. D., Lichtenberg, J. W., & Wampold, B. E. (2005). Ideographic concept mapping in counseling psychology research: Conceptual overview, methodology, and an illustration. Journal of Counseling Psychology, 52, 236-242.

48.

Greenberg, R. P., Constantino, M. J., & Bruce, N. (2006). Are patient expatiations still relevant for psychotherapy process and outcome? Clinical Psychology Review, 26, 657-678.

49.

Hayes, J. A., Wagoner, S. L. V., Gelso, C. J., & Diener, R. A. (1991). Managing countertransference: What the experts think. Psychological Reports, 69, 139-148.

50.

Heppner, P. P., Rosenberg, J. L., & Hedgespeth, J. (1992). Three methods in measuring the therapeutic process versus actual therapeutic events. Journal of Counseling Psychology, 39, 20- 31.

51.

Hovarth, A. O., & Symonds, B. D. (1991). Relationship between working alliance and outcome in psychotherapy: A Meta Analysis. Journal of Counseling Psychology, 38, 139-149.

52.

Hunsley, J., Aubry, T. D., Verstervelt, C. M., & Vito, D. (1999). Comparing therapist and client perspectives on reasons for psychotherapy termination. Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training, 36(4), 380- 388.

53.

Kane, M., & Trochim, W. M. K. (2007). Concept mapping for planning and evaluation. California: Sage.

54.

Longo, D. A., Lent, R. W., & Brown, S. D. (1992). Social cognitive variables in the prediction of client motivation and attrition. Journal of Counseling Psychology, 39, 447-452.

55.

Mallinckrodt, B., & Nelson, M, L. (1991). Counselor training level and the formation of the psychotherapeutic working alliance. Journal of Counseling Psychology, 38, 133-138.

56.

Martin, D. J., Garske, J. P., & Davis, M. K. (2000). Relation of the therapeutic alliance with outcome and other variables: A meta- analytic review. Journal of Counseling and Clinical Psychology, 68, 438-450.

57.

Masi, M. V., Miller, R. B., & Olson, M. M. (2003). Differences in dropout rates among individual, couple and family therapy clients. Contemporary Family Therapy, 25(1), 63-72.

58.

McNeill, B. W., May, R. J., & Lee, V. E. (1987). Perceptions of counselor source characteristics by premature and successful terminators. Journal of Counseling Psychology, 34(1), 86-89.

59.

Nutt-Williams, E., Judge, A. B., Hill, C. E., & Hoffman, M. A. (1997). Experience of novice therapist in prepracticum: Trainee's, client', and supervisors' perceptions of therapists' personal reactions and management strategies. Journal of Counseling Psychology, 44(4), 390-399.

60.

Paulson, B. L., & Worth, M. (2002). Counseling for suicide: Client perspectives. Journal of Counseling Psychology and Development, 80, 86-93.

61.

Paulson, B. L., Truscott, K., & Stuart, J. (1999). Client's perceptions of helpful experiences in counseling. Journal of Counseling Psychology, 46, 317-324.

62.

Pekarik, G. (1983). Improvement in clients who have given different reasons for dropping out of treatment. Journal of Clinical Psychology, 39, 909-913.

63.

Pekarik, G. (1985). Coping with dropouts. Professional Psychology: Research and Practice, 16, 114-123.

64.

Pekarik, G. (1992). Relationship of clients’ reasons for dropping out of treatment to outcome and satisfaction. Journal of Clinical Psychology, 48, 91-98.

65.

Piper, W. E., Ogrodniczuk, J. S., Joyce, A. S., McCallum, M., Rosie, J. S., & O'kelly, J. G. (1999). Prediction of dropping out in time-limited, interpretive individual and systemic effects. Journal of Family Psychology, 17(4), 534-544.

66.

Rodolfa, E. R., Rapaport. R., & Lee, V. E. (1983). Variables relatied to premature termination in a university counseling service. Journal of Counseling Psychology, 30, 87-90.

67.

Safran, J. D. (1990). Towards a refinement of cognitive therapy in light of interpersonal theory: I. Theory. Clinical Psychology Review, 10(1), 87-105.

68.

Samstag, L. W., Batchelder, S. T., Muran, J. C., Safran, J. D., & Winston, A. (1998). Early identification of treatment failures in short-term psychotherapy: An assessment of therapeutic alliance and interpersonal behavior. Journal of Psychotherapy Practice & Research, 7, 126-143.

69.

Schuller, R., Crist-Christoph. P. M., & Connolly, M. B. (1991). The resistance scale: Background and psychomatric properties. Panalytic Psychology, 8, 195-211.

70.

Sharf, J. (2008). Psychotherapy dropout: A meta analytic review of premature termination. Dissertation Abstracts International, 68(9-B), 6336.

71.

Sharf, J., Primavera, I. H., & Diener, M. J. (2010). Dropout and therapeutic alliance: A meta-analysis of adult individual psychotherapy. Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training, 47(4), 637-645.

72.

Skovholt, T. M., & Ronnestad, M. H. (2003). Struggles of the novice counselor and therapist. Journal of Career Development, 30, 45- 58.

73.

Stoltenberg, C. (1981). Approaching supervison from a developmental perspective: The counselor complexity model. Journal of Counseling Psychology, 28, 59-65.

74.

Stoltenberg, C. D., & Delworth, U. (1987). Supervising counselors and therapists: A developmental approach. San Francisco: Jossey- Bass.

75.

Strak, M. J. (1992). Dropping out of substance abuse treatment: A clinically oriented review. Clinical Psychology Review, 12(1), 93-116.

76.

Todd, D. M., Deane, F. P., & Bragdon, R. A. (2003). Client and therapist reasons for termination: A conceptualization and preliminary validation. Journal of Clinical Psychology, 59, 133-147.

77.

Trochim, W. M. K. (1989). An introduction to concept mapping for planning and evaluation. Evaluation and Program Planning, 12, 1-16.

78.

Tryon, G. S., & Kane, A. S. (1993). Relationship of working alliance to mutual and unilateral termination. Journal of Counseling Psychology, 40, 33-36.

79.

Wampold, B. E. (2001). The great psychotherapy debate: Models, method, and findings. New Jersey: Lawrence Erlbaum.

80.

Wierzbicki, M., & Pekarik, G. (1993). A meta- analysis of psychotherapy dropout. Professional Psychology: Research and Practice, 24(2), 190- 195.

logo