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상담회기 평가 질문지(Session Evaluation Questionnaire)의 타당화 연구

A Validation Study of the Session Evaluation Questionnaire (SEQ)

초록

본 연구는 상담회기 평가질문지 (Session Evaluation Questionnaire ; SEQ)의 국내활용을 위한 타당화에 목적을 두고 있다. SEQ는 국내에서 두 차례에 걸쳐서 번안, 사용되어 오고 있으나 원본과의 차이가 많고, 타당도 정보도 다소 부족하여 원본에 충실한 번안과 재타당화 연구가 요구되어 왔었다. 본 연구에서는 상담현장의 자료외 특수성을 감안하여 SEQ 문항 점수에 영향을 미치는 상담자와 내담자 효과롤 제거하기 위하여 복수사례-다회기 자료를 수집하였다. 서울 및 강원지역의 5개 대학 학생생활연구소에서 수집한 165회기중 분석에 포함된 상담희기는 108회기였다. 이중에는 10명의 상담자와 28명의 내담자가 포함되어 있다. 결과는 다움과 같다. 첫째, 요인분석한 결과, 상담시간 평가부분에서 깊이와 순조로움 요인이, 상담직후 정서부분에서 긍정적 정서와 각성도 요인이 밝혀졌다. 영어판 SEQ Form 4(Stiles, 1989)와 비교해 볼때 각성도에서 한 문항이 제외된 것외에는 동일한 문항들로 요인이 구성되었다. 둘째, 변량원 분석결과, 상담자나 내담자 간의 특성 차이 보다는 회기간의 차이로 인해 SEQ 평정에 영향을 주는 것으로 나타났다. 이는 SEQ가 회기마다 변화하는 어떤 것을 재고 있음을 입증하는 것이다. 셋째, 상관분석 결과, 깊이와 순조로움이 내담자에게는 뚜렷이 구분되는 요인이 아닌 것으로 나타났다. 한편, 상담자는 깊이있는 상담후에 각성되고, 내담자는 순조롭지 못하고 부정적인 느낌을 갖는 상담후에 각성되는 것으로 나타났으며, 각성도에서 상담자와 내담자가 일치된 평가롤 내리지 않는 것으로 볼 때, 상담자와 내담자에게 각성도가 다른 의미로 전달되고 있다고 해석된다. 그리고 상담자의 긍정적 정서가 내담자의 회기평정을 잘 예측해 주는 것으로 나타났다.

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Abstract

The purpose of the present study is to validate the Korean version of the Session Evaluation Questionnaire (SEQ), originally developed by Stiles & Snow (1984, 1989). The data were gathered at the Student Counseling Centers of five universities in Korea. From total number of 165 sessions, 108 sessions (10 counselors' s and 28 clients' s sessions) were analyzed. The results of this study were as follows : First, factor analyses were conducted on residual correlation matrices after the main effect of dyads (counselor-client pairs) had been removed. The results showed two distinct factors, called depth and smoothness at session evaluation part, and two distinct factors, called positivity and arousal at post-session affect part. At session evaluation part, however, depth was considered as first factor to counselors, smoothness to clients. A comparison of factor structures between the original SEQ form 4 and the Korean version revealed the same but an omission of one item from the arousal dimension. Second, component-of-variance analyses showed that session-to-session variance was much greater than the counselor or counselor-client dyad variance. These results suggest that the SEQ measures some changes that take place in counseling session rather than characteristics of counselors or clients. Third, correlational analyses were conducted on the residuals after removal of the main effect of counselor-client dyads. In each SEQ scales comparisons, depth and smoothness may not be distinct factors, especially for clients. It was also found that c아inselor and client interpreted arousal in different way. Counselors and clients were found to agree on depth, smoothness, positivity, except arousal. Counselor s perceptions of post-session positivity were significantly correlated with the three client's SEQ indexes except arousal. In other words, counselors' post-session positive mood were moderately predictive of client reactions.

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