본 연구는 대학도서관이 급변하는 경쟁사회에서 조직의 전략적인 경영에서 TQM(Total Quality Management)을 적용시키는데 있어서의 이론적인 배경과 개념, 개발에 초점을 두고 있다. 대학도서관에서의 TQM의 적용은 대학도서관이 급변하는 환경을 극복하기 위한 적극적인 대응 방법과 새로운 실제적인 전략을 수행 있도록 인식시키는데 있다. 대학도서관에서 TQM을 가지고 적용 가능한 구조를 도출하고, 대학도서관에서 TQM을 수행할 수 있는 효율적인 모델을 제시하고, 대학도서관 조직 경영에서 TQM의 기본적인 요소인 조직 문화, 직무 만족, 이용자 만족의 변수를 가지고 최고 경영자의 리더십의 영향 관계를 분석하고자 하였다.
In this study, the best Total Quality Management(TQM) implementation model for university libraries is focused through the study of the theoretical background, such as the concept, the quality and the development of TQM. The study on the application of TQM to university libraries was started with the recognition that university libraries have to work out a new strategy of a positive and active counter plan to cope with the change of environment. The detailed purpose of this study is (1) the diagnosis of the applicability of TQM to university libraries (2) the suggestion of the TQM implementation models suitable for university libraries (3) the analysis of the influence of the manager's leadership-which is the fundamental factor of TQM-over the organization's culture, the job satisfaction, the consumer satisfaction in the university libraries organization Management.