바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN2466-2542
  • KCI

독서캠프 활동이 대학생 중심의 독서회 운영에 미치는 영향

A Study of the Effects of Reading Circle Management with College Students on the Reading Camp Activity

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2002, v.33 no.2, pp.25-46
김승환 (경남대학교)

초록

대학생 중심의 독서회 회원들이 독서캠프 활동에 참여한 결과 독서캠프 활동에 경험이 있는 졸업생들과도 연관되어 독서활동을 활발하게 전개하는 것으로 나타났으며, 회원들 간의 독서회 운영에 대한 격려는 독서캠프 후 뿐만 아니라 졸업 후에게도 계속되는 것으로 나타나 독서회 활성화를 위해 가장 적합한 프로그램으로 나타났다. 대학생을 회원으로 하여 조직된 독서회는 학기 중에는 캠퍼스에서 활발하게 활동하다가 방학중에는 독서활동을 멀리 하게 되는데, 독서캠프 프로그램은 이러한 공백을 메워주는 중요한 프로그램이 된다.

keywords
reading camp, reading circle, reading programs, reading activity, reading camp, reading circle, reading programs, reading activity, 독서캠프, 독서회, 독서프로그램, 독서활동

Abstract

The purpose of this study is to identify the relationship between the reading circle management with college students and the participation program in the reading camp. The results show that the participation program in reading camp helps the activation on reading circle. The college students' activity on reading camp increases reading activity because students can work with the graduates and get the graduates' reading activity experience. Also, the activity on reading camp encourages reading circle members to work so that they continue their activity after graduation. Students on reading circle usually work hard during semester but during closing of college, they seldom work. The participation program in reading camp, however, can bridge over the gap during the vacation.

keywords
reading camp, reading circle, reading programs, reading activity, reading camp, reading circle, reading programs, reading activity, 독서캠프, 독서회, 독서프로그램, 독서활동

한국도서관·정보학회지