은행의 생존전략에서 가장 중요한 것은 고객을 확보하는 것이다. 이를 위해서는 소비자(고객)에 대한 금융상품정보의 맞춤정보화가 이루어져야 한다. 소비자들이 금융상품에 대한 구매의사결정에 실질적인 도움을 주기 위해서는 인터넷을 통한 금융상품 정보의 적절한 제공이 무엇보다 중요하다. 특히 이 연구에서 나타난 금융상품 선택과 관련된 소비자 행태, 인터넷을 통한 금융상품정보 정보탐색실태, 금융상품정보에 대한 소비자 정보요구도, 인터넷 금융사이트 제공, 상품정보 콘텐츠 비교, 금융신상품정보 비교, 은행별 상품정보에 대한 계량적 비교 분석은 고객의 정보요구를 만족시킬 수 있는 요인들이다.
Nowadays changes of financial environment are internalization, generalization and autonomous system. The most importance in a struggle for existence is to secure a customer. The purpose of this study is to analyze whether information on financial service accounts have fully offered over internet, which information consumers needed in buying financial service accounts and whether consumer have satisfied with offered information Through this, to enhance the efficiency of financial information offered to consumer over internet and to explore the consumer demanding information model by finding the problems of offering financial information.The specific purpose of this study are following; 1. to investigate the actual situation which consumers behaviour of information providing and choosing about financial accounts items on internet. 2. to analyze the relationship between the level of consumer information need about financial information and related variables. 3. to analyze the relationship between the level of consumer information satisfaction about financial information over internet and related variables. 4. to analyze the new information financial service and contents. 5. to analyze the informatic information and financial service accounts.