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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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도서관 CRM 시스템의 효율적 추진에 관한 연구

A Study on the Efficent Propulsion Customer Relationship Management System for Library

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2004, v.35 no.3, pp.251-270
유양근 (강남대학교)
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초록

본 논문에서는 이용자중심의 정보서비스를 제공하는 도서관경영과 사서와 이용자간의 관계를 통해 고객 만족도를 높이는 정보서비스 방안을 제시하기 위하여 CRM을 수행하였다. 또한 도서관 고객의 요구사항의 특성과 일반적인 CRM시스템의 설계를 고찰하고, 도서관에서의 CRM시스템에 대한 개념적 모델링 설계와 데이터사전, 이벤트 클레스를 작성하여 도서관 CRM 구축 방안을 제시하였다.

keywords
CRM, 도서관마케팅, 도서관평가, 정보서비스, 도서관이용자시스템, CRM, library marketing, library evaluation, information service, library user system, CRM, library marketing, library evaluation, information service, library user system

Abstract

251 -The purpose of this study is to introduce a customer relationship management(CRM) for more user satisfied information service through the relationship between an user-centered library management and library customers. The characteristics of library customer information needs and a general CRM system design are introduced. The result shows a plan for library CRM system. It is included a conceptual modeling design for the CRM system, a data dictionary, and event class.

keywords
CRM, 도서관마케팅, 도서관평가, 정보서비스, 도서관이용자시스템, CRM, library marketing, library evaluation, information service, library user system, CRM, library marketing, library evaluation, information service, library user system

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