중학생들이 낮은 자존감 극복을 위한 독서치료 프로그램에 관한 고찰- 치료적 글쓰기 활동을 중심으로 -
A Study on Bibliotherapy Program for Middle School Students Who have Lower Self-Esteem
한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2005, v.36 no.1, pp.21-46
양재한
(창원문성대학)
양재한.
(2005). 중학생들이 낮은 자존감 극복을 위한 독서치료 프로그램에 관한 고찰- 치료적 글쓰기 활동을 중심으로 -. 한국도서관·정보학회지, 36(1), 21-46.
초록
이 연구에서는 인간의 마음구조와 자아존중감이란 무엇이며, 중학생들의 억압된 마음의 상처를 치유하기 위한 치유적 글쓰기 활동에 대하여 살피고 있다. 이어서 중학생들의 낮은 자존감 극복을 위한 독서치료프로그램을 설계하고 있다.
- keywords
-
Bibliotherapy,
Self-Esteem,
Cure Writing Activities,
Bibliotherapy Program,
독서치료,
자아존중감,
치료적 글쓰기 활동,
독서치료 프로그램,
Bibliotherapy,
Self-Esteem,
Cure Writing Activities,
Bibliotherapy Program
Abstract
This is to deal with the cure writing activities for middle school students who have lower self-esteem. It also tries to find out what the structure of human mind and self-esteem are. Furthermore, Bibliotherapy program to overcome the lower self-esteem are designed for the students with the problems.
- keywords
-
Bibliotherapy,
Self-Esteem,
Cure Writing Activities,
Bibliotherapy Program,
독서치료,
자아존중감,
치료적 글쓰기 활동,
독서치료 프로그램,
Bibliotherapy,
Self-Esteem,
Cure Writing Activities,
Bibliotherapy Program