바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

중학생들이 낮은 자존감 극복을 위한 독서치료 프로그램에 관한 고찰- 치료적 글쓰기 활동을 중심으로 -

A Study on Bibliotherapy Program for Middle School Students Who have Lower Self-Esteem

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2005, v.36 no.1, pp.21-46
양재한 (창원문성대학)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

이 연구에서는 인간의 마음구조와 자아존중감이란 무엇이며, 중학생들의 억압된 마음의 상처를 치유하기 위한 치유적 글쓰기 활동에 대하여 살피고 있다. 이어서 중학생들의 낮은 자존감 극복을 위한 독서치료프로그램을 설계하고 있다.

keywords
Bibliotherapy, Self-Esteem, Cure Writing Activities, Bibliotherapy Program, 독서치료, 자아존중감, 치료적 글쓰기 활동, 독서치료 프로그램, Bibliotherapy, Self-Esteem, Cure Writing Activities, Bibliotherapy Program

Abstract

This is to deal with the cure writing activities for middle school students who have lower self-esteem. It also tries to find out what the structure of human mind and self-esteem are. Furthermore, Bibliotherapy program to overcome the lower self-esteem are designed for the students with the problems.

keywords
Bibliotherapy, Self-Esteem, Cure Writing Activities, Bibliotherapy Program, 독서치료, 자아존중감, 치료적 글쓰기 활동, 독서치료 프로그램, Bibliotherapy, Self-Esteem, Cure Writing Activities, Bibliotherapy Program

한국도서관·정보학회지