바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

학교도서관 사서교사의 저작권 인식에 관한 연구

A Study on Copyright Recognition of School Library Media Specialist in School Library

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2007, v.38 no.1, pp.397-421
https://doi.org/10.16981/kliss.38.1.200703.397
홍재현 (중부대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

사서교사는 수업을 담당하는 교사로서 뿐만 아니라 학교도서관의 정보관리자로서 학생, 교사 및 직원에게 안전한 서비스를 제공하기 위하여 저작권법에 관한 지식을 두루 갖추어야 한다. 사서교사들이 저작권 지식을 갖추도록 하기 위해서는 사서교사들이 저작권에 대하여 어느 정도의 인식을 가지고 있는가에 대한 실증연구가 필요하다. 이에 본 연구는 2006년 사서교사 1급 자격연수 과정에 참여한 사서교사들을 대상으로 저작권에 대한 인식도를 측정하였다. 본 설문분석 결과에 기초해서, 학교도서관 사서교사의 저작권 인식을 제고시키기 위한 개선방안을 구체적으로 제시하였다.

keywords
School Library, School Library Media Specialist, Copyright, Copyright Law, Copyright Recognition, 학교도서관, 사서교사, 저작권, 저작권법, 저작권 인식, School Library, School Library Media Specialist, Copyright, Copyright Law, Copyright Recognition

Abstract

The school library media specialist is the information manager of school library as well as the teacher who take charge of a study. The basic knowledge of copyright law is needed to supply lawful and safe information service to students and teaching staffs in school. In order for the school library media specialist to have a copyright knowledge, the actual proof research to analyze the copyright recognition degree of school library media specialist is necessary. The survey study measured the recognition degree against copyright of school library media specialists who participate to 2006 school library media specialist 1 class qualification annual study and training process. As a result of the question analysis, the research suggested concretely improved plans to raise the copyright recognition of school library media specialist.

keywords
School Library, School Library Media Specialist, Copyright, Copyright Law, Copyright Recognition, 학교도서관, 사서교사, 저작권, 저작권법, 저작권 인식, School Library, School Library Media Specialist, Copyright, Copyright Law, Copyright Recognition

한국도서관·정보학회지