바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN2466-2542
  • KCI

도서관마케팅전문사서의 양성방안에 관한 연구

A Study on How to Foster Marketing Librarians

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2008, v.39 no.1, pp.169-194
https://doi.org/10.16981/kliss.39.1.200803.169
노영희 (건국대학교)

초록

도서관마케팅은 이용자 만족의 극대화를 위해 이용자집단분석 및 요구분석을 하고, 그에 부응하는 도서관 상품 및 서비스를 개발하며, 이를 적극적으로 고객집단에게 알리기 위해 필요하다고 보며, 이러한 업무를 효과적으로 수행하기 위해서는 반드시 훌륭한 도서관마케팅전문사서가 필요하다고 본다. 이에 본 연구에서는 도서관마케팅전문사서에 대한 정의 및 그의 역할, 효과적인 도서관마케팅 전략을 기획하고 개발하기 위해 그들이 갖추어야 할 자질 및 역량, 그리고 이러한 마케팅전문사서를 양성하기 위한 방안까지 구체적으로 제시하고자 하였다.

keywords
Special Librarian, Library Marketing, Marketing Librarian, 전문사서, 마케팅전문사서, 도서관마케팅, Special Librarian, Library Marketing, Marketing Librarian

Abstract

Library marketing is increasingly becoming a crucial part of library management as it allows libraries to analyze its customer base and their needs, develop library products and services customized to such needs, and actively promote those new developments to customers. To realize those steps, we need a competent marketing librarian. This study aims to define the role of marketing librarians and their required capacity to develop and execute effective library marketing strategies, and it also suggests training methods to foster marketing librarians.

keywords
Special Librarian, Library Marketing, Marketing Librarian, 전문사서, 마케팅전문사서, 도서관마케팅, Special Librarian, Library Marketing, Marketing Librarian

참고문헌

1.

권은경, (1987) 도서관경영에 있어서 마아케팅의 도입에 관한 연구, 도서관학논집

2.

김수미, (2002) 우리나라 공공도서관의 마케팅에 관한 연구,

3.

김종성, (2007) 학교도서관 서비스 체제 강화를 위한 마케팅 전략의 적용, 한국도서관정보학회지

4.

김희섭 ; 박용재, (2007) 도서관 성과증진을 위한 마케팅전략의 실증적 분석, 정보관리학회지

5.

노영진, (2003) 남산도서관 전자정보실의 정보서비스 활성화를 위한 마케팅 전략에 관한 연구,

6.

노영희, (2008) 한국문헌정보학 교과과정, 한국학술정보(주)

7.

변우열, (1999) 학교도서관의 마케팅 전략, 한국도서관정보학회지

8.

심원식, (2007) 대학도서관의 가치 기반 서비스 마케팅 강화 전략, 한국도서관정보학회지

9.

안인자, (2007) 직무분석을 통한 전문사서제도 개발 연구, 국립중앙도서관

10.

오경묵 ; 노영진, (2003) 공공도서관 전자정보실의 정보서비스 활성화를 위한 마케팅 전략에 관한 연구, 한국도서관정보학회지

11.

유동근, (2004) 통합마케팅, 리넷

12.

이란주, (2001) 디지털도서관 정보길잡이 구축에 관한 연구: 패션마케팅 분야를 중심으로, 한국문헌정보학회지

13.

이만수, (2007) 공공도서관의 홍보 전략에 관한 연구, 한국도서관·정보학회지

14.

이용재, (2007) 전문도서관 마케팅 경영전략,

15.

이진영, (1966) 미래의 공공도서관과 마케팅전략, 정보관리학회지

16.

최상기, (1995) 전문도서관의 마케팅전략, 도서관학논집

17.

한계문, (2003) 도서관의 인터넷 마케팅을 위한 시장세분화 전략, 한국도서관정보학회지

18.

Adeloye, A, (2003) How to market yourself and your library, Managing Library Finances

19.

Adeyoyin, S. O, (2005) Strategic planning for marketing library services, Library Management

20.

American Marketing Association,

21.

American Marketing Association, (1960) A Glossary of Marketing Terms, AMA

22.

American Marketing Association, (1985) AMA Board Approves New Marketing Definition, Marketing News

23.

Brewerton, Antony, (2003) Inspired! Award-winning Library Marketing, New Library World

24.

Cronin, B, (1984) The Marketing of Public Library Services in the UK: Practical Application, European Journal of Marketing

25.

De Saez, E. E, (2002) Marketing Concepts for Libraries and Information Services, Facet

26.

Dragon, Andrea C, (1984) ABCs of Implementing Library Marketing, Journal of Library Administration

27.

Instruction and Outreach Librarian,

28.

Jain, (1999) Marketing information products and services: a primer for libraries and information professionals, International Development Research Centre

29.

Judith A. Siess, (2003) Visible Librarian: Asserting Your Value with Marketing and Advocacy, American Library Association

30.

Kaane, Spophia, (2006) “Marketing reference and information services in libraries_a staff competencies framework,” World Library andnd Information Congress: 72Nd Ifla General Conference and Council 20-24 August 2006, Seoul, Korea. 2006. <http://www.ifla.org/IV/ifla72/index.htm>,

31.

Kanaujia, Shiva, (2004) Marketing of information products and services in Indian R & D library and information centres, Library Management

32.

(2004) Marketing of library services: a case study of selected university libraries in Kenya, Library Management

33.

Keane, Maureen, (1990) Marketing and Librarianship: Yin and Yang, or Uneasy Bedfellows, The Australian Library Journal

34.

Koontz, C. M, (2001) Developing Performance Measures within a Marketing Frame of Reference, New Library World

35.

Kotler, P, (1994) Marketing management: analysis, planning implementation and control in : Englewood Cliffs, Prentice-Hall

36.

Kotler, Philip, (1969) Broadening the Concept of Marketing, Journal of Marketing

37.

Kotler, Philip, (1982) Marketing for Nonprofit Organization, Prentice-Hall

38.

Lankes R. D, (2006) The virtual reference desk: creating a reference future, Facet

39.

Library Relations & Outreach,

40.

Marketing and Outreach Librarian at WIU,

41.

Marketing Guideline,

42.

Marketing, Communications and Outreach Librarian appointed,

43.

Nkanga, Nndoniah Adonis, (2002) Marketing information services in Botswana: an exploratory study of selected information providing institutions in Gaborone, Library Management

44.

Operations and Outreach Co-ordinator,

45.

Outreach Librarian, Outreach Librarian,

46.

Outreach Librarian,

47.

Outreach Librarian,

48.

Public Relations,

49.

Public Service Manager, 1.29].<http://www.libraryjobs.ca/page/find%20jobs/ezlist_post_ae61bc01-29f3-4f1d-aea1-7925a91a02ad.aspx?_s=http%3a%2f%2fwww.libraryjobs.ca%2fpage%2ffind+jobs%2fezlist_posts.aspx>,

50.

Reference and Outreach Librarian,

51.

Reference/Public Relations Librarian II,

52.

Results Of 2002 Salary Survey Of Alabama Public Libraries,

53.

Rowley, J. E, (1995) From storekeeper to salesman: implementing the marketing concept in libraries, Library Review

54.

Shamel, Cynthia L, Building a Brand. Got a Librarian,

55.

Special Libraries Association, Competences for special librarians of the 21st century library and information studies program survey: final report,

56.

Tenopir, Carol, Educating tomorrow’s information professional today,

57.

Webber,Sheila, Marketing information and library services,

한국도서관·정보학회지