The purpose of this study was to analyze the effect of bibliotherapy for developing children's social competence. Specifically, this study investigated the relationship between bibliotherapy and social competence for elementary school children. In this study, social competence includes self- esteem, self-control, peer-relationship. As a result, bibliotherapy was significantly to related to self-control, self-esteem, peer-relationship. These results will be contributed to learn and develop social competence through bibliotherapy.
문경여, (2005) 또래관계 향상을 위한 독서치료 동화 선정 및 프로그램효과,
양명숙, (2005) 독서치료 프로그램이 초등학교 입문기 아동의 정서지능 및 사회성에 미치는 효과,
윤선숙, (2006) 아동의 사회성 향상을 위한 독서치료 방법 연구,
이순규, (1995) 자기조절학습훈련이 아동의 자주적 학습태도 및 자기 통제력에 미치는 영향,
장미화, (2006) 상호작용적 독서치료가 아동의 사회성 향상에 미치는 효과,
최선희, (1997) 아동의 사회적 자아개념과 인간관계 증진을 위한 독서요법의 효과,
최갑덕, (2006) 독서치료를 활용한 학교 사회복지 프로그램의 효과성에 관한 연구 -초등학생을 중심으로-,
황문희, (2004) 독서치료가 초등학교 아동의 자아개념에 미치는 효과,
황찬구, (1989) 아동구타와 자아존중감에 관한 연구,
Kendall, P. C., (1979) Self-control in children ; Developmental of a rating scale, Journal of Counseling and Psychology