바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN2466-2542
  • KCI

독서교육 지도자의 자질과 양성 프로그램에 관한 연구

A Study of the Training Program of Reading Education Professionals

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2008, v.39 no.3, pp.187-212
https://doi.org/10.16981/kliss.39.3.200809.187
변우열 (공주대학교)

초록

본 연구는 독서교육 지도자가 갖추어야 할 자질을 살펴보고, 미국, 일본, 우리나라의 독서교육 지도자 양성을 위한 교육프로그램을 비교하여 독서교육 지도자 양성프로그램 안을 제시하는데 목적이 있다. 미국의 독서교육 지도자 양성프로그램은 교육학과 국어교과를 중심으로 구성되어 있고, 문해교육을 중시하고 있으며, 일본은 독서교육의 학문적 체계를 중시하고 여러 가지 독서활동을 강조하며, 독서교육과 관련된 인접학문을 강조하고 있다. 우리나라의 경우는 국어교과 중심의 프로그램으로 읽기와 독해중심으로 구성되어 있다. 독서교육 지도자 양성을 위한 교육 프로그램은 독서의 3요소인 독자, 독서자료, 지도자를 중심으로 하고, 여기에 이론과 철학을 포함시키고, 교육경험과 실습을 강조하며, 독서교육과 관련이 있는 인접학문을 포괄할 수 있는 교육프로그램이 되어야 한다.

keywords
독서교육, 독서교육 지도자, 독서교육 전문가, 독서전문가, 독서교육 지도자 양성교육, Reading Education, Reading Education Professional, Reading Professional, Reading Specialist, Reading Specialist Curriculum

Abstract

The aim of this study is to investigate the qualities for the reading education professionals and to suggest a training program of reading education professionals through comparing our educational programs for training of reading education professionals with those of U.S and Japan. The training program of reading education professionals in U.S is composed of Pedagogy and English language subjects and it emphasizes on literacy instruction. However, in Japan they make much account of the academic system of reading education and emphasize on various reading activities and the neighboring knowledge related with reading education. In our country, the program is composed with Korean language subjects concentrated on reading and comprehension. The training program of reading education professionals should consider three factors of reading such as readers, reading materials and reading professionals. It should include theory and philosophy and emphasize on educational experience and practice. It also should cover the neighboring knowledge related with reading education.

keywords
독서교육, 독서교육 지도자, 독서교육 전문가, 독서전문가, 독서교육 지도자 양성교육, Reading Education, Reading Education Professional, Reading Professional, Reading Specialist, Reading Specialist Curriculum

참고문헌

1.

신헌재, (1999) 초등학교 독서지도 전문가 양성의 제문제, 독서연구

2.

이삼형, (2001) 독서교육 전문가 역할과 양성, 독서연구

3.

한철우, (1999) 중등학교 독서지도 전문가 양성 방안, 독서연구

4.

室伏武, (1967) 讀書指導とその指導者, 現代讀書指導事典,

5.

室伏武, (1981) 指導者の望養ましい資質, 新讀書指導事典,

6.

室伏武, (1981) 指導者の養成, 新讀書指導事典,

7.

the Professional Standards and Ethics Committee of the International Reading Association, (1998) Standards for Reading Professionals, International Reading Association

8.

the Professional Standards and Ethics Committee of the International Reading Association, (2003) Standards for Reading Professionals, International Reading Association

9.

Pennsylvania Department of Education, Reading Specialist, Pennsylvania Department of Education

10.

Reading Specialist Certificate Checklist, University of Pittsburgh, School of Education

11.

Southern Illinois University Edwardsville, Graduate Catalog : Master of Science in Education, Southern Illinois University Edwardsville

한국도서관·정보학회지