미국 학교도서관 기준은 미국의 각 주(州) 정부의 학교도서관 정책은 물론 전 세계 학교도서관계에 지대한 영향을 미치고 있다. 미국의 학교도서관 기준은 미국교육학회(NEA) 주도로 1920년에 처음으로 제정된 이래 교육 및 기술 변화를 적극 수용하여 약 10여 차례 개정되어 왔으며, 가장 최근의 기준으로는 2009년에 AASL에서 발행한 「학습자 힘 기르기」가 있다. 「학습자 힘 기르기」는 2007년과 2009년에 각각 발행한 「21세기 학습자를 위한 기준」, 「21세기 학습자를 위한 기준의 실천」을 바탕으로 하고 있으며, 전 세계의 학교도서관계에 영향을 끼칠 것으로 예상된다. 이에 본 연구에서는 2007년에 제정한 학교도서관 기준 관련 문서 「21세기 학습자를 위한 기준」과 「21세기 학습자를 위한 기준의 실천」의 구조와 내용을 분석하여 학교도서관계의 동향을 파악하고, 우리나라 학교도서관 정책의 바로미터로 삼고자 한다. 「21세기 학습자를 위한 기준」은 학교도서관의 교육적 비전을 제시하고, 학교도서관과 사서교사가 학생들의 학습에 어떻게 기여할 수 있는가를 보여주고 있다. 「21세기 학습자를 위한 기준의 실천」은 학교도서관을 통해서 기준을 실천할 수 있는 방안을 제시하고 있다.
The standards for school library in America affected school library policy in US as well as worlds. The America standards for school library established by NEA for the first time in 1920. After the first standard established, America standards revised about 10 times to accommodate educational and technological changes. The Americas new school library standards ‘empowering learners: guidelines for school library media programs’ established by AASL in 2009. The guidelines are relevant to the ‘standards for the 21st-century learner’, ‘standards for the 21st-century learner in action’. The guidelines expected to affect US as well as school library policy of worlds. Thus, this study aimed to analyze the ‘standards for the 21st-century learner’ and ‘standards for the 21st-century learner in action’. The standard for 21st-century learner offer vision for teaching and learning to both guide and beckon our profession as education leaders. They will both shape the library program and serve as a tool for library media specialists to use to shape the learning of students in the school. The standards for the 21st-century learner in action offer how are AASL's new learning standards, the standards for the 21st-century learner, incorporated into the school library.
AASL & AECT, Information Power: Guidelines for School Library Media Programs(ALA, AECT : Chicargo, 1988), pp.1-13.;
AASL & AECT, Information Power: Building Partnerships for Learning (ALA, Chicargo, 1998), pp.8-9.
AASL, Empowering Learners: Guidelines for School Library Media Programs(ALA : Chicago, 2009).
AASL, Standards for the 21st-Century Learner(AASL : Chicago, 2007).<http://www.ala.org/ala/mgrps/divs/aasl/guidelinesandstandards/learningstandards/AASL_LearningStandards.pdf> [cited 2009. 7. 21].
Betty J. Morris, Administering the School Library Media Center, 4th ed.(Westport, Connecticut : Libraries Unlimited, 2004), pp.6-7.
AASL, Department of audiovisual instruction of NEA, Standards for School Media Programs(Chicago : ALA, 1969), p.xv.
AASL, Learning4Life: National Plan for Implementation of Standards for the 21st-Century Learner and Empowering Learners: Guidelines for School Library Media Programs, 2009. <http://www.ala.org/ala/mgrps/divs/aasl/guidelinesandstandards/learning4life/document/download.cfm>[cited 2009. 7. 15].
AASL, Standards for the 21st-Century Learner in Action(Chicago : AASL, 2009), p.6.
이병기, 정보활용교육론(경기 : 조은글터, 2006), p.21.
서울대학교 교육연구소 편, 교육학 대백과사전(서울 : 하우동설, 1998), p.2328.
AASL, Standards for the 21st-Century Learner in Action, op. cit., pp.40-41.
서울대학교 교육연구소 편, 교육학 용어사전(서울 : 하우동설, 2007), p.683.
AASL, Standards for the 21st-Century Learner in Action, op. cit., pp.48-49.
허경철, “사고력 교육을 위한 기초”, 사고력 교육의 이론과 실제(서울특별시교육연구원, 1993), p.21.
AASL, Standards for the 21st-Century Learner in Action, op. cit., pp.57-59.
AASL, Standards for the 21st-Century Learner in Action, op. cit., p.63.
Kentucky Department of Education. Beyond Proficiency: Achieving a Distinguished Library Media Program, 2001. <http://www.education.ky.gov/NR/rdonlyres/953D6B19-225D-4B43-95C0-951B17A43445/0/beyondpro ficiency.pdf> [cited 2009. 6. 30]
Colorado Department of Education, Standards for Information Literacy and School Library Programs, 1999. <http://www.cde.state.co.us/litstandards/index.htm> [cited 2009. 6. 30].