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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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  • P-ISSN2466-2542
  • KCI

국립중앙도서관 디지털도서관 정보광장에 대한 고객만족도 구조방정식 모형 분석

An Analysis on the Structural Equation Model for Customer Satisfaction of Information Commons in Digital Library of the National Library of Korea

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2010, v.41 no.2, pp.171-187
https://doi.org/10.16981/kliss.41.2.201006.171
오동근 (계명대학교)
조현양 (경기대학교)
최성열 (경북과학대학교)
여지숙 (계명대학교)

초록

이 연구는 국립중앙도서관 디지털도서관(NDL) 정보광장에 대한 고객만족도를 측정하기 위한 구조방정식모형을 설정하고 이 모형에서 이용자와 직원 모두에게 적용할 수 있는 모형을 검증하여, 도서관의 서비스품질과 만족도, 충성도에 대해 이용자의 인식과 직원의 예측 사이의 차이를 분석하고, LCSI의 공식에 따라 디지털도서관 정보광장의 고객만족지수를 산출하였다. 분석 결과 디지털도서관 정보광장의 고객만족을 측정하기 위한 모형은 부분매개모형보다는 완전매개모형이 더 적합하였으며, LCSI의 공식에 따라 고객만족지수를 산출한 결과 디지털도서관 정보광장의 고객만족지수는 75.69점으로 나타났다. 이용자의 고객만족도에 대한 도서관 직원들의 예측을 파악하기 위해 이용자와 동일한 모형을 사용할 수 있는지를 검증한 결과 우수한 적합도를 보여 이용자와 직원에게 모두 동일한 모형을 적용할 수 있음이 밝혀졌다. 이러한 검증결과를 바탕으로 이용자와 직원이 예측한 서비스품질 및 만족도, 충성도를 비교한 결과, 디지털도서관 정보광장 이용자들은 직원이 예측한 것보다 모든 면에서 더 높게 인식하는 것으로 나타났다.

keywords
국립중앙도서관 디지털도서관 정보광장, 디지털도서관 고객만족도, 디지털도서관 서비스품질, 구조방정식모형, 정보광장, 충성도, Customer Satisfaction-Digital Library of National Library of Korea, Customer Quality-Digital Library of National Library of Korea, NDL-Customer Satisfaction, Information Commons-Customer Satisfaction, LCSI, Structural Equation Model

Abstract

This study tries to develop and testify the structural equation model(SEM) for customer satisfaction of information commons in digital library(NDL) of the National Library of Korea and to calculate library customer satisfaction index (LCSI) based both on customers' perceptions and the staff members' expectations. It also compares the customers' perceptions with the staff members' expectations about service quality, satisfaction, and loyalty. Full mediation model is better fit than partial mediation model for this study, and it is proved that this model can be used for both groups. This study calculate LCSI for the information commons as 75.69. The comparison the customers' perceptions with the staff members' expectations shows that all of the figures of the former are higher than those of the latter.

keywords
국립중앙도서관 디지털도서관 정보광장, 디지털도서관 고객만족도, 디지털도서관 서비스품질, 구조방정식모형, 정보광장, 충성도, Customer Satisfaction-Digital Library of National Library of Korea, Customer Quality-Digital Library of National Library of Korea, NDL-Customer Satisfaction, Information Commons-Customer Satisfaction, LCSI, Structural Equation Model

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