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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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  • P-ISSN2466-2542
  • KCI

고등학생의 학습양식과 학교도서관 이용능력의 관계에 대한 연구

A Study on the Relationship Between Learning Style of High School Student and School Library Skills

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2011, v.42 no.3, pp.229-249
https://doi.org/10.16981/kliss.42.3.201109.229
이승길 (성균관대학교)

초록

본 연구에서는 인지적 학습양식과 도서관 이용능력과의 관계를 분석해 보았다. 문헌연구를 통해서 학습양식과 도서관 이용능력을 구성하고 있는 요소들을 추출했다. 어느 학습양식에 속하는지 파악하고 도서관 이용능력과의 관계를 T-test를 통하여 검증하였다. 연구결과 전체적 학습양식 유형과 도서관 이용능력의 구성요소인 도서분류에 대한 이해정도, 참고정보원의 이용수준, 도서 구성요소의 이해수준에서 유의미한 관계가 있었다. 따라서 이용자교육을 할 때 각각의 학습양식 유형을 고려해야 하겠다.

keywords
School Library, Library Skills, Learning Style, 학교도서관, 도서관 이용능력, 학습양식

Abstract

This study analyses the relationship between learning style and library skills. The components of learning style and library skills were extracted through literature review. The relationship between learning style and library skills was verified by using T-test. The results indicate that there was Sub-variables of library skills such as ‘decimal classification', ‘using reference sources', and ‘recognizing the parts of a book' had a significant relationship with global variables of learning style. Thus, when the user education for each type of learning style will be considered.

keywords
School Library, Library Skills, Learning Style, 학교도서관, 도서관 이용능력, 학습양식

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