바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

A Study on the Relationship Between Learning Style of High School Student and School Library Skills

Journal of Korean Library and Information Science Society / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2011, v.42 no.3, pp.229-249
https://doi.org/10.16981/kliss.42.3.201109.229

  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

This study analyses the relationship between learning style and library skills. The components of learning style and library skills were extracted through literature review. The relationship between learning style and library skills was verified by using T-test. The results indicate that there was Sub-variables of library skills such as ‘decimal classification', ‘using reference sources', and ‘recognizing the parts of a book' had a significant relationship with global variables of learning style. Thus, when the user education for each type of learning style will be considered.

keywords
School Library, Library Skills, Learning Style, 학교도서관, 도서관 이용능력, 학습양식

Reference

1.

1) 고영만, 정보문해론(서울 : 한국학교도서관협회, 2010), pp.41-44.

2.

2) 김은정, 학습양식의 유형 및 구성요소와 교육과정의 관계에 대한 연구(박사학위논문, 연세대학교 대학원 교육학과, 1999), pp.24-28.

3.

3) 한국교육과정평가원 교수학습개발센터 교육학용어사전, <http://classroom.re.kr/view.jsp?mcode=2316> [인용 2011. 4. 11].

4.

4) Felder. R. M. and Silverman. L. K, “Learning and Teaching Styles in Engineering Education," Education. Vol.78, No.7(1988), pp.674-681.

5.

5) 김미형, 중학생들의 학습양식과 과학 및 생물 선호도와 성취도와의 관계(석사학위논문, 아주대학교 교육대학원 공통과학교육, 2008), pp.16-19.

6.

6) 송기호, “자기주도 학습을 위한 학교도서관 이용교육의 개선방안,” 한국비블리아, 제14권, 제2호(2003), pp.16-22.

7.

7) 주선영, 연구자의 인지적 특성이 정보이용행태에 미치는 영향(석사학위논문, 전남대학교 대학원 문헌정보학과, 1995), pp.74-87.

8.

8) 이지연, 웹의 메뉴 유형과 학습자 인지양식에 따른 정보탐색 과정에 관한 연구(석사학위논문, 이화여자대학교 대학원 교육공학과, 1997), pp.130-137.

9.

9) 유재옥, “자료검색자의 인지양식이 자료검색에 미치는 영향," 한국문헌정보학회지, 제19권(1990), pp.189-241.

10.

10) 주경숙, 웹을 활용한 자료검색 학습에서 학습방법과 인지양식이 자료검색 결과에 미치는 영향(석사학위논문, 이화여자대학교 교육대학원 교육공학전공, 2002), pp.54-62.

11.

11) 최정민, 하이퍼텍스트 환경에서 탐색도구 유형이 인지양식에 따라 정보탐색에 미치는 영향(석사학위논문, 이화여자대학교 대학원 교육공학과, 2003), pp.77-89.

12.

12) 한윤옥, “고등학교 학생들의 학교도서관 이용능력에 관한 조사연구,” 한국문헌정보학회지, 제5호(1978), pp.152-178.

13.

13) 이은하, 대학생의 학교도서관 이용능력과 이용교육 효과에 관한 연구(석사학위논문, 이화여자대학교 대학원, 1987), pp.91-98.

14.

14) 조수영, 중학생의 학교도서관 이용능력에 관한 연구(석사학위논문, 중앙대학교 교육대학원 사서교육전공, 2006), pp.52-69.

15.

15) Rena Fowler et al., Assessment of Library Skills and Traits of Entering and Lower Level English Students, Northern Michigan University, Olson Library(Eric : ED339370, 1990), pp.15-23.

16.

16) Brown, Gavin, Assessing an Essential Skill: Finding Information in the Library(Wellington : New Zealand Council for Educational Research, 1998). pp.21-22.

17.

17) Lancaster Elementary school. 2011. Library Skills Test, <http://www2.yisd.net/education/components/testbank/default.php?sectiondetailid=81675&dotest=265> [cited 2011. 4. 11].

18.

18) Kaitao Middle School Library. 2011. Test Your Library Skills, <https://kaitaolibrary.wikispaces.com/Test+Your+Library+Skills> [cited 2011. 4. 11].

19.

19) OCLC. 2011. Resources for teachers and students of the DDC [online], <http://www.oclc.org/dewey/resources/tour/ddc1.html> [cited 2011. 4. 13].

Journal of Korean Library and Information Science Society