본 연구에서는 공공도서관 이용자들을 대상으로 설문조사를 수행함으로써 이용자들의 일반적인 건강정보 획득경로, 공공도서관에서 CHI 서비스를 제공하는 것에 대한 이용자의 인식, 이용자들의 인식에 영향을 미치는 요인 등을 분석하였으며 그 결과는 다음과 같다. 1) 국내 공공도서관 이용자들의 90% 정도가 CHI 정보원을 획득하는 경로로 공공도서관을 크게 고려하고 있지 않았다. 2) 공공도서관에서 CHI 서비스를 제공하는 것에 대해 60%의 이용자가 필요하다고 생각하고 있다. 3) 공공도서관에서 CHI 서비스를 제공하는 것의 필요성에 대해, 이용자들의 인식에 영향을 미치는 요인은 건강에 대한 관심도, 하루 인터넷 사용 시간 등이었다. 4) 공공도서관이 CHI 서비스를 제공하는 것에 대해 사서와 이용자 간에 인식차이가 있는지를 분석한 결과, 공공도서관에서 CHI 서비스를 제공하는 것에 대한 유의한 인식차이가 없이 두 집단 모두 공공도서관에서 CHI 서비스를 제공해야 한다는 필요성을 높게 느끼고 있었다.
In this study, by performing a survey targeting public libraries' users, we analyzed the most common path to acquire health information, the users' perception about if public libraries are needed to provide CHI services, and the factors that affect users' perceptions. The results are as follows: 1) About 90% of Korean public libraries' users do not take into account public libraries as the acquisition path for CHI resources. 2) About 60% of users thought that public libraries are needed to provide CHI services. 3) The factors that affect users' perception for the necessity of public libraries providing CHI services, were their interest in health and hours of using the internet per day. 4) In addition, we analyzed differences in perception between librarians and patrons about the necessity of public libraries providing the CHI services. The result showed that there was no significant difference in their perceptions, and both groups strongly felt that public libraries must provide the CHI services.
1) Pew Internet and American Life Project, “How people use the internet, libraries, and government agencieswhen they need help," 2007, <http://www.pewinternet.org/pdfs/Pew_UI_LibrariesReport.pdf> [cited 2011. 1. 24].
2) Ipsos Canadian Inter@ctive Reid Report, 2007, <http://www.ipsos-na.com/products-tools/media-content-technology/consumer-trends-product/canadian-interactive-reid-report.aspx> [cited 2011. 7. 5].
3) J. G. Marshall, C. Sewards, and EL. Dilworth, “Health information services in Ontario public libraries," Canadian Library Journal, Vol.48, No.1(1991), pp.37-44.
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11) 노영희, 오상희, “공공도서관에서 소비자건강정보를 제공하는 것에 대한 사서의 인식 조사연구,” 한국비블리아학회지, 제22권, 제3호(2011).
12) 조경원, “국내 성인의 인터넷 이용행태 및 인터넷을 이용한 건강정보 획득현황에 대한 고찰,” 한국콘텐츠학회 2006 추계종합학술대회 논문집, 제4권, 제2호(2006), pp.721-724.
13) 송태민 외, 2006 인터넷 건강정보 게이트웨이시스템 구축 및 운영(서울 : 한국보건사회연구원, 2006).
15) 노영희, 오상희, “문헌분석을 통해서 도출한 공공도서관 소비자건강정보(CHI) 서비스 연구," 한국비블리아학회지, 제22권, 제1호(2011), pp.47-77.
17) Mary Jo Derring and John Harris, “Consumer Health Information Demand and Delivery: Implications for Libraries," Bulletin of the Medical Library Association, Vol.84, No.2(1996), pp.209-216.
18) V. Pifalo, S. Hollander, L. Henderson, P. DeSalvo, and G. P. Gill, “The Impact of Consumer Health Information Provided by Libraries: the Delaware Experience," Bulletin of the Medical Library Association, Vol.85, No.1(1997), pp.16-22.
20) Koren, op. cit., pp.1-3.
21) A. M. Rees, ed., Developing Consumer Health Information Services(New York : R.R. Bowker Company, 1982).
22) J. C. Allcock, “Helping public library patrons find medical information - the reference interview," Public Library Quarterly, No.3/4(2000), pp.21-27.
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