바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN2466-2542
  • KCI

사서의 직업사회화 경험 유형- 질적 다방법연구 -

Occupational Socialization Patterns of Librarians : A Qualitative Multimethod Study

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2013, v.44 no.1, pp.177-199
https://doi.org/10.16981/kliss.44.1.201303.177
김갑선 (대진대학교)

초록

본 연구는 질적 다방법을 적용하여 복합 현상인 사서의 직업 사회화 경험의 실체이론을 구성하였다. 일련의 3개 질적 선행연구의 총참여자는 이론적 표집에 의한 42명의 현직 사서(사서교사)들이다. 질적 다방법 접근의 최종 통합방법으로서 근거이론 방법을 적용하여 3개의 선행연구 결과 및 심층면담자료의 최종분석과 비교, 재검토, 통합을 하였다. 사서의 직업사회화 경험의 전체과정을 이끌고 통합하는 핵심범주는 사서가 대중들로 부터 신뢰와 존중, 사회적 영향력을 추구하는 과정인 ‘사회적 인정 추구하기’로 도출하였다. 사서의 직업사회화의 ‘사회적 인정추구하기’의 경험 유형은 ‘사서직과 자아 일치형’과 ‘자아 불일치형’으로 구분되며, 여기에는 ‘신념형’, ‘성공지향형’, ‘업무 책임감형’, ‘열악함 매몰형’, ‘개인자존감형’, ‘회의형’으로 도출되었다. 각 유형별 직업사회화 특성과 지원 방안을 제시하였다.

keywords
Librarian, Librarianship, Librarian socialization, Occupational socialization, Qualitative research, Qualitative multimethod, Grounded theory., 사서, 사서직, 사서 사회화, 직업 사회화, 질적 연구, 질적 다방법, 근거이론

Abstract

Using a qualitative multimethod approach, this study was to construct a substantive theory about occupational socialization of librarians. Through theoretical sampling, 42 participants were in-depthly interviewed at three studies, i. e., phenomenological, ethnographic, and grounded theory approach. These data were analyzed and finally integrated using grounded theory approach. ‘Acquiring Social Recognition as Information Professionals’ was emerged the core category for describing and guiding the occupational socialization process. Six patterns were discovered: ‘the Beliefs’, ‘the Seeking-Success’, ‘the Work-Obiligations’, ‘The Stucked’, ‘the Self-Pride’, ‘The Frustrated’ Also, it discussed characteristics and socialization strategies of the pattern.

keywords
Librarian, Librarianship, Librarian socialization, Occupational socialization, Qualitative research, Qualitative multimethod, Grounded theory., 사서, 사서직, 사서 사회화, 직업 사회화, 질적 연구, 질적 다방법, 근거이론

참고문헌

1.

김갑선. “사서의 직업사회화 경험: 현상학적 연구.” 한국문헌정보학회지, 제42권, 제2호(2008. 6), pp.328-370.

2.

김갑선. “사서의 직업사회화 경험의 통합요인.” 한국도서관‧정보학회지, 제41권, 제4호(2010. 12), pp.99-126.

3.

김갑선. “사서의 직업사회화 과정: 질적 다방법연구.” 한국도서관‧정보학회지, 제43권, 제2호(2012. 6), pp.157-178.

4.

김갑선. “사서의 직업사회화 영향요인.” 한국문헌정보학회지, 제43권, 제4호(2009. 12), pp.381-430.

5.

Colaizzi, Paul F.. Psychological Research as the Phenomenologist Views It. In: Existential-Phenomenological Alternatives for Psychology. edited by Ronald. S. Valle and Mark King. N.Y. : Oxford Univ. Press, 1978. pp.48-72.

6.

Glaser, Barney G. and Anselm L. Strauss. The Discovery of Grounded Theory: Strategies for qualitative Research. New York: Aldine, 1967.

7.

Lincoln, Yvonna S. and Egon G. Guba. Naturalistic Inquiry. Beverly Hills, Calif. : Sage Publications, 1985. pp.289-331.

8.

Morse, J. M.. Principles of Mixed Methods and Multimethod Research Design, In: Handbook of Mixed Methods in Social and Behavioral Research. edited by A. Tashakkori, and C. Teddlie. Calif. : Sage, 2003. pp.189-208.

9.

Spradley, James P.. The Ethnographic Interview. New York : Holt, Rinehart, and Winston, 1979.

10.

Strauss, Anselm and Juliet Corbin. Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques. London : Sage, 1990.

11.

Strauss, Anselm and Juliet Corbin. Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory, 2nd ed. Newbury Park, Calif. : Sage, 1998.

한국도서관·정보학회지