바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

A Study on an Application of Creative Skill to Reading Instruction in the School Library

Journal of Korean Library and Information Science Society / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2013, v.44 no.3, pp.261-286
https://doi.org/10.16981/kliss.44.3.201309.261

  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

I studied on the application of creativity to reading instruction in this paper. Reading strategies and creative thinking skills are categorized. And these are incorporated in the time process of reading instruction. In pre-reading process, Using Prior Knowledge and Reasoning of reading strategies are used and these are incorporated in Fluency and Creativity of the divergent thinking skill. In reading process, Increasing Sensitivity to Text Elements with the Highest Information Load and Structuring and Recognizing Structures of reading strategies are used and these are incorporated in Flexibility and Creativity of the divergent thinking skill. In post-reading process, Reasoning of reading strategies are used and these are incorporated in Creativity of the divergent thinking skill and convergent thinking skill.

keywords
Creativity, Creative education, Reading strategy, School library reading instruction, 창의성, 창의적 교육, 독서전략, 학교도서관 독서교육

Reference

1.

교육학사전편찬위원회 편. 교육학대사전. 서울: 교육출판공사, 1980.

2.

김춘일. 창의성 교육 그 이론과 실제. 서울: 교육과학사, 1999.

3.

노명완. “읽기의 개념과 읽기지도의 문제점.” 교육한글 3(1990), pp.5-44.

4.

『도서관법』 (법률 제11310호).

5.

변우열. 독서교육의 이해. 고양시: 조은글터, 2010.

6.

서울대학교 교육연구소. 교육학용어사전. 서울: 하우동설, 1995. <http://terms.naver.com/entry.nhn?docId=512891&cid=531&categoryId=531> [인용 2013. 8. 2.]

7.

서진원. “교육방법으로서의 구성주의와 구조주의의 비교연구.” 한국도서관정보‧학회지, 제40권, 제4호(2009. 12), pp.81-92.

8.

서진원. “학교도서관 독서교육방법으로서의 구성주의 학습이론 적용에 관한 연구." 한국도서관‧정보학회지, 제43권, 제3호(2012. 9), pp.265-289.

9.

이병기. “학교도서관 중심의 독서교육을 위한 독서전략 범주화에 관한 연구.” 한국도서관‧정보학회지, 제39권, 제3호(2008. 9), pp.139-159.

10.

이성영. “구성주의적 읽기교육의 방향.” 한국초등국어교육, 제18집(2001), pp.57-80.

11.

전제응. “창의성 신장을 위한 독서 교육 활동의 문제점과 해결 방안.” 학습자중심교과교육연구, 제12권, 제4호(2012. 12), pp.1-17.

12.

조미아. “창의력과 자기주도적 학습능력에 미치는 독서교육의 영향에 관한 연구.” 한국문헌정보학회지, 제40권, 제3호(2006. 9), pp.53-71.

13.

조연순 등. 창의성교육. 서울 : 이화여대출판부, 2008.

14.

『학교도서관진흥법』 (법률 제11690).

15.

한국도서관협회. 『한국도서관기준』. 서울: 한국도서관협회, 2013.

16.

AASL. 2007 Standards for the 21st-century Learner. AASL, 2007. <http://www.ala.org/aasl/standards-guidelines/learning-standards> [cited 2013. 8. 5.]

17.

Arthur J. Cropley. 교육과 창의성. 김선 역. 서울: 집문당. 2000.

18.

Bimmel, Peter. “Effects of Reading Strategy Instruction in Secondary Education –- A Review of Intervention Studies.” L1 –- Educational Studies in Language and Literature 1, Kluwer Academic Publishers in the Netherlands, 2001, pp.273-298.

19.

Comrey, Andrew L. et al. “J. P. Guilford (1897–1987).” Psychometrika vol.53, issue 2(1988 June), pp.149-152.

20.

Guilford, J. P. “Creativity." American Psychologist, 5(1950), pp.444-454.

21.

Guthrie, James W., ed.. Encyclopedia of Education. Vol.2. 2nd ed. New York: Macmillan. 2002.

22.

Hinson, Bess ed. New Directions in Reading Instruction revised ed. International Reading Association, 2000.

23.

IFLA. The IFLA/UNESCO School Library Guidelines. IFLA, 2002. <http://archive.ifla.org/VII/s11/pubs/sguide02.pdf> [cited 2013. 8. 5.]

24.

Mark A. Runco. 창의성 이론과 주제. 전경원 등 역. 서울: 시그마프레스. 2009.

25.

Owles, Carol & Donna Herman. “Terrific Teaching Tips: Building Content-Related Vocabulary, Concepts, and Strategies for Reading Comprehension.” Illinois Reading Council Journal, Vol. 40, Issue 4(Fall 2012), pp.42-48.

26.

Richard Gerver. 오늘 만드는 내일의 학교. 안진희 역. 서울: 열린책들. 2013.

27.

Strickland, Bonnie ed.. The Gale Encyclopedia of Psychology. 2nd ed. Detroit: Gale. 2001.

28.

Torrance, E. P. Guiding creative talent. Englewood Cliffs: Prentice Hall, 1962.

29.

Wall, William Douglas. Constructive education for children. London: Harrap, 1975.

30.

Westhoff, Gerard J. “Increasing the Effectiveness of Foreign Language Reading Instruction, Part 2." ADFL Bulletin, Vol.22, No.3(Spring 1991), pp.28-32.

31.

Yamamoto, K. “Threshold of intelligence in academic achievement of highly creative students." Journal of Experimental Education, 32(1964), pp.401-405.

32.

Zinovkina, M. M. 등. NFTM-TRIZ 의 이론과 실제. 서울: GS인터비전, 2013.

Journal of Korean Library and Information Science Society