바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

독서치료를 통한 대학생의 행복지수 제고에 관한 연구

The Effect of Bibliotherapy on the Happiness Index of University Students

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2013, v.44 no.3, pp.287-308
https://doi.org/10.16981/kliss.44.3.201309.287
이승채 (전북대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

Abstract

The purpose of this study is to investigate the effects of a bibliotherapy program on the happiness index of University students. To do this, this study collected its data through two questionnaires and the writings of 14 undergraduate students taking part in the bibliotherapy program. The bibliotherapy program was designed and applied to the course of 'Bibliotherapy' for the spring semester of 2013. The results were as follows: Firstly, we can raise the happiness index through the bibliotherapy program. More specifically, we can raise the level of satisfaction with life to a great extent, and increase positive emotions to some degree. However, reducing negative emotions is difficult. Secondly, we can heal with meditation, prayer, sticking to reality. etc., Thirdly, the bibliotherapist should consider the autonomy of the participant of the bibliotherapy program when he select books.

keywords
Happiness index, University students, Bibliotherapy, the Bibliotherapy program, Happiness satisfaction with life, 행복지수, 대학생, 독서치료, 독서치료 프로그램, 삶의 만족도, 긍정적 감정, 부정적 감정, 행복

참고문헌

1.

구연배. “중년기 여성의 스트레스에 미치는 독서치료의 효과에 관한 연구.” 한국문헌정보학회지, 제42권, 제2호(2008. 6), pp.51-68.

2.

구연배. “조기퇴직자의 우울증 해소를 위한 독서치료 효과에 관한 연구.” 한국문헌정보학회지, 제43권, 제2호(2009. 6), pp.253-275.

3.

김경숙. “체험형 독서치료 프로그램 운영사례.” 디지털도서관, 제57호(2010. 3), pp.53-74.

4.

김수경. “대학생을 위한 독서치료의 적용과 평가.” 한국도서관정보학회지, 제39권, 제3호(2008. 9), pp.213-245.

5.

김용수. “독서치료를 활용한 사회통합인성프로그램이 장애·비장애 대학생의 자아존중감과 사회적거리감에 미치는 효과.” 특수교육재활과학연구, 제51권, 제1호(2012. 3), pp.1-23.

6.

김종희, 강정구. “대학생의 자아정체감 확립을 위한 독서교육론.” 한국문학이론과 비평, 제14권, 제1호(2010. 3), pp.271-291.

7.

김현희, 김재숙, 강은주, 나해숙, 양유성. 상호작용을 통한 독서치료. 서울 : 학지사, 2010.

8.

네이버지식백과 <http://terms.naver.com/entry.nhn?cid=200000000&docId=1221545&mobile&categoryId=200000130> [인용 2013. 8. 10].

9.

메디컬투데이 홈페이지 <http://www.mdtoday.co.kr/mdtoday/index.html?no=163821> [인용 2013. 8. 10].

10.

이계윤, 송현종. “대학생들의 운동참여가 심리적 안녕감, 대학생활만족, 행복지수에 미치는 영향.” 한국체육학회지, 제52권, 제2호(2013. 3), pp.95-105.

11.

이연옥. “역기능 가정 자녀를 위한 독서치료 프로그램에 관한 질적 분석.” 한국도서관정보학회지, 제40권, 제1호(2009. 3), pp.405-431.

12.

이해일 등. “서울시 아파트가구내의 식내식물이 행복지수에 미치는 영향.” 화훼연구, 제19권, 제1호 (2011. 3), pp.64-67.

13.

이희정, 박옥화. “독서요법이 대학생의 자아정체감 정립에 미치는 효과.” 한국도서관정보학회지, 32권, 제3호(2001. 9), pp.331-351.

14.

조성림, 김은정. “비만교실 참가가 중년여성의 신체조성과 웰니스 및 행복지수에 미치는 효과.” 한국체육과학회지, 제19권, 제2호(2010. 5), pp.253-263.

15.

중앙일보 홈페이지 <http://article.joins.com/news/article/article.asp?total_id=4391292> [인용2013. 8.10].

16.

한국도서관협회 독서문화위원회. 정신건강과 자아발달을 돕는 체험적 독서치료. 서울 : 학지사, 2007.

17.

Pehrsson, Dale-Elizabeth and Paula McMillen, Bibliotherapy: Overview and Implications for Counselors, 2007, <http://counselingoutfitters.com/vistas/ACAPCD/ACAPCD-02.pdf> [cited 2013. 8.10].

18.

Shrodes, C. Bibliotherapy: A theoretical and clinical-experimental study. Unpublished doctoral dissertation, University of California at Berkeley, 1950.

한국도서관·정보학회지