바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

일본의 학교도서관과 공공도서관의 협력화 사업의 현황과 특성

A Study on the Present Condition and Characteristics of Cooperative Project between School and Public Libraries in Japan

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2013, v.44 no.3, pp.309-333
https://doi.org/10.16981/kliss.44.3.201309.309
윤유라 (동의대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

학교도서관의 역할을 보완하기 위한 하나의 방안으로 타 관종, 그 중에서도 특히 공공도서관과의 협력체계 구축을 통한 역할의 강화가 활발히 논의되고 있다. 본 연구에서는 일본의 협력형 운영사례를 살펴보고 한국의 적용가능성을 고민해보고자 했다. 이를 위해 일본의 학교도서관과 공공도서관의 협력화 사업의 현황을 알아보고 그 특징과 문제점에 대해 논의하였다. 첫째, 일본학교도서관의 인적․시설적 현실을 살펴보고, 관련정책을 정리하였다. 둘째, 학교도서관의 협력 현황을 전체적으로 조망해보고, 정부적 차원의 협력사업과 지자체차원의 협력 사업으로 나누어 분석하였다. 마지막으로 일본의 협력사업의 특징을 정리하고 우리에게 주는 시사점에 대해 고민하였다.

keywords
School library, Public library, Library cooperation, School library in Japan, School library policies in Japan, 학교도서관, 공공도서관, 도서관 상호협력, 일본의 학교도서관, 일본의 학교도서관정책

Abstract

The purpose of this study is to analyze the mutual cooperations of school and public libraries in Japan, and to investigate the possibility of its application to Korea. To the end, discussed in details are the characteristics and limitations of cooperative activities between school and public libraries in Japan. The major contents of this study are as follows: First, analyzed are the present conditions of school libraries in Japan, with emphasis on human resources, facilities, and school library policies. Second, comprehensively investigated are the cooperation projects of school and public libraries which have been conducted by the central and local governments. Finally, discussed are the meanings of library cooperations in Japan and its implications for Korea.

keywords
School library, Public library, Library cooperation, School library in Japan, School library policies in Japan, 학교도서관, 공공도서관, 도서관 상호협력, 일본의 학교도서관, 일본의 학교도서관정책

참고문헌

1.

권은경, 김종성. “학교도서관지원센터의 현장 지원 과제와 전략에 관한 연구: 울산광역시 학교도서관지원센터(중부도서관)의 경우.” 한국도서관․정보학회지, 제41권, 제3호(2010. 9), pp.225-248.

2.

노동조, 송유안. “문화프로그램 운영에 있어서 학교도서관과 공공도서관 사서의 인식 및 선호도 연구.” 한국비블리아학회, 제22권, 제4호(2011. 12), pp.275-299.

3.

노지현, 윤유라. “학교도서관을 활용한 독서멘토링 활동의 경험과 교훈.” 한국도서관․정보학회지, 제43권, 제3호(2012. 9), pp.239-263.

4.

양승의. 공공도서관과 학교도서관의 협력에 관한 연구. 석사학위논문, 한양대학교 교육대학원 사서교육전공, 2010.

5.

윤유라, 이제환. “일본의 독서교육에서 학교도서관의 의미: 학생들의 관점을 중심으로.” 한국도서관․정보학회지, 35권, 제3호(2004. 3), pp.95-117.

6.

이용남, 곽철완, 김태승, 남태우, 이용훈. “도서관 협력망 협력사업 표준모델 개발.” 제39회 전국도서관대회공개토론회 자료집, 한국도서관협회, (2001), p.5.

7.

한윤옥, 곽철완. “학교도서관과 공공도서관 협력모델 개발에 관한 연구.” 한국도서관․정보학회지, 제35권, 제1호(2004. 3), pp.337-357.

8.

千葉県ホームページ. <http://www.pref.chiba.lg.jp> [cited 2013. 7. 20]

9.

国際子ども図書館 ホームページ. <http://www.kodomo.go.jp> [cited 2013. 7. 10]

10.

国際子ども図書館 “学校図書館との連携による授業支援サービス:国際こども図書館の調査研究プロジエクト講演会から.” 国立国会図書館月報, 622号(2013. 1), pp.18-29.

11.

平久江裕司. “学校図書館支援センター担当者の地域の学習コーディネーターとしての可能性.” 日本生涯教育学会年報, Vol.30(2009), pp.135-143.

12.

志保田務 외. 学校教育と図書館. 東京 : 第一法規, 2007.

13.

渡辺暢恵. 学校図書館入門. ミネルウア書房, 2009.

14.

文部科学省ホームページ. <http://www.mext.go.jp/> [cited 2013. 7. 1].

15.

全国学校図書館協会ホームページ. <http://www.j-sla.or.jp/> [cited 2013. 8. 5].

16.

Sulivan, E. “Connect with Success: a few tips for public library-school cooperation.” Journal of Youth Services in library, Vol.14, No.3(2001), pp.3-7.

17.

Woolls, B. “School and Public Libraries Partners in Student Learning.” International Association of School Librarianship Selected Papers from the Annual Conference, (2009) pp.1-8.

한국도서관·정보학회지