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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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  • P-ISSN2466-2542
  • KCI

학교도서관진흥법의 문제점과 개선방안

Problems of School Libraries Promotion Act and Directions for Reform

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2013, v.44 no.3, pp.335-358
https://doi.org/10.16981/kliss.44.3.201309.335
장우권 (전남대학교)
박주현 (광주 신가초등학교)

초록

학교도서관은 교육적 만남과 문화적 소통의 장이다. 2007년에 제정된 「학교도서관진흥법」은 기본법인 「도서관법」과의 통일성 부재, 업무주체, 전문인력 배치, 내용과 범위설정 등의 많은 문제를 야기하고 있다. 이 연구에서는 「학교도서관진흥법」이 제정된 과정과 법안의 제안과 개정의 목적, 주요내용을 살펴본다. 그 결과 제정된 진흥법안의 문제점을 분석하여 바람직한 개정방안을 제시하고자 한다.

keywords
School library, Libraries Act, School Libraries Promotion Act, Teacher-librarian, Professional personnel, 학교도서관, 도서관법, 학교도서관진흥법, 사서교사, 전문인력

Abstract

School library is the place of educational meeting and cultural communication. School Libraries Promotion Act legislated in 2007 bring about library law's unity absence, the subject of works, arrangement standard of professional personnel, establishment of contents and scope, and matter of qualification and so on. This study investigated the process established of School Libraries Promotion Act, a proposal bill, a purpose bill, and the main contents. As a result it is to propose revision of bill after analysis of the question enacted School Libraries Promotion Act.

keywords
School library, Libraries Act, School Libraries Promotion Act, Teacher-librarian, Professional personnel, 학교도서관, 도서관법, 학교도서관진흥법, 사서교사, 전문인력

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