학교도서관은 교육적 만남과 문화적 소통의 장이다. 2007년에 제정된 「학교도서관진흥법」은 기본법인 「도서관법」과의 통일성 부재, 업무주체, 전문인력 배치, 내용과 범위설정 등의 많은 문제를 야기하고 있다. 이 연구에서는 「학교도서관진흥법」이 제정된 과정과 법안의 제안과 개정의 목적, 주요내용을 살펴본다. 그 결과 제정된 진흥법안의 문제점을 분석하여 바람직한 개정방안을 제시하고자 한다.
School library is the place of educational meeting and cultural communication. School Libraries Promotion Act legislated in 2007 bring about library law's unity absence, the subject of works, arrangement standard of professional personnel, establishment of contents and scope, and matter of qualification and so on. This study investigated the process established of School Libraries Promotion Act, a proposal bill, a purpose bill, and the main contents. As a result it is to propose revision of bill after analysis of the question enacted School Libraries Promotion Act.
국가법령정보센터. <http://www.law.go.kr/main.html> [인용 2013. 5. 1].
도서관및독서진흥법. [시행 1994. 7. 25] [법률 제4746호, 1994. 3. 24, 제정][폐지]
도서관법. [시행 2012. 8. 18] [법률 제11310호, 2012. 2. 17, 일부개정]
송기호. “사서교사 지격 제도 및 직무에 대한 반성적 고찰.” 한국비블리아학회지, 제13권, 제4호 (2012), pp.161-180.
송기호. 학교도서관운영의 실제. 개정3판. 한국도서관협회, 2008.
이병기. “한국과 미국의 사서교사 임용 및 자격시험 비교·분석에 관한 연구.” 한국도서관·정보학회지, 제42권, 제2호(2011), pp.127-149.
학교도서관 지침(The IFLA/UNESCO School Library Guidelines 2002). <http://www.ifla.org/publications/the-iflaunesco-school-library-guidelines-2002> [cited. 2013. 9. 3]
학교도서관진흥법. [시행 2013. 3. 23.] [법률 제11690호, 2013. 3. 23, 타법개정]
AASL(American Association of School Librarians). 2010. Position Statement on Instructional Classification. 2010. <http://www.ala.org/>
ASLA(Australian School Library Association). Policy Statement - School Library Bill of Rights. <http://www.asla.org.au/policy/bill-of-rights.aspx> [cited 2013. 9. 3].
ASLA(Australian School Library Association). Joint Statement on School Libraries and Teacher Librarians. <http://www.asla.org.au/policy/Joint-statement.aspx> [cited 2013. 9. 3].