바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

A Survey on the Reading Education for Policy Developmentin Jeollabukdo, Korea

Journal of Korean Library and Information Science Society / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2013, v.44 no.4, pp.45-70
https://doi.org/10.16981/kliss.44.4.201312.45


  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

This survey is performed to propose the direction of policy development on reading education for Jeollabukdo Office of Education. To do this, this survey asked 239 teachers who are in charge of each school's reading education. The questionnaire is designed to investigate the effectiveness of current support projects from Jeollabukdo Office of Education, current level of schools' reading education and priorities of policy development. The findings of this survey are as follows: The teachers are contented with current support projects. Each school provides an average of 4 reading programs per year. Elementary schools' level of reading education is higher than middle and high schools' level. And more employment of full time reading experts as teacher librarian and the improvement of school libraries are revealed to be more important priorities on the policy development of reading education. Based on these findings, this study proposed maintenance of current support projects, improvement of school libraries, development of specialized policies for elementary schools, enhancement of reading teachers' expertise and preparation of information sharing system as the direction of policy development.

keywords
독서, 독서교육, 독서교육 정책, 학교도서관, Reading, Reading education, Reading education policy, School library

Reference

1.

교육부 홈페이지. “초․중등 독서 활성화 방안” <http://www.moe.go.kr> [인용 2013. 7. 20].

2.

권은경. “독서 태도와 읽기 성취도 분석이 시사하는 학교도서관 독서 교육의 방향.” 한국도서관·정보학회지, Vol.43, No.4(2012), pp.249-269.

3.

김상호. “독서진흥정책으로서 서울국제도서전의 비판적 고찰.” 한국문헌정보학회지, 제41권, 제2호 (2007. 6), pp.277-289.

4.

김수경. “다매체시대 어린이 독서운동과 공공도서관의 역할.” 한국도서관·정보학회지, Vol.34,No.1(2003), pp.261-286.

5.

김수경. “독서의 본질과 독서 프로그램 운영.” 한국도서관·정보학회지, Vol.37, No.3(2006), pp.235-263.

6.

김종성. “효과적인 독서교육 방향 정립을 위한 학생 독서실태 조사연구 - 대구광역시를 중심으로.” 인문과학논총 : 경성대학교인문과학연구소, 제11권, 제2호(2006), pp.235-263.

7.

김종성. “현단계 우리 학교도서관의 변화와 도전.” 한국도서관·정보학회지, Vol.34, No.3(2003), pp.259-286.

8.

법제처. 독서문화진흥법, 법률 제11690호(2013. 3. 26. 타법개정).

9.

변우열. “지식정보사회에 있어서 讀書敎育 활성화 방안.” 한국도서관·정보학회지, Vol.34, No.1(2003), pp.1-17.

10.

안찬수. “「독서문화진흥법」과 독서문화 진흥의 방향.” 창비어린이, 제5권, 제3호(2007), pp.78-85.

11.

안찬수. “정부․지방자치단체의 독서정책 현황과 발전 방향.” 도서관문화, 제53권, 제7호(2012), pp.14-16.

12.

윤유라, 이제환. “일본의 독서교육에서 학교도서관의 의미 : 학생들의 관점을 중심으로.” 한국도서관· 정보학회지, Vol.41, No.1(2010), pp.187-209.

13.

이만수. “공공도서관에서의 독서운동에 관한 연구.” 한국도서관·정보학회지, Vol.34, No.4(2003), pp.3-28.

14.

이연옥. “학교 독서교육 정책에 대한 비판적 고찰.” 한국도서관․정보학회지, 제37권, 제3호(2006. 9), pp.209-234.

15.

이정연. “학교도서관과 정보활용교육의 효용성에 관한 연구.” 한국도서관·정보학회지, Vol.38, No.4(2007), pp.67-85.

16.

전라북도교육청 홈페이지. “2012 독서․토론․논술 교육 활성화 종합 계획” <http://www.jbe.go.kr> [인용 2013. 7. 10].

17.

전라북도교육청 홈페이지. “2013년 교육행정자료” <http://www.jbe.go.kr> [인용 2013. 7. 10].

18.

최장헌. “독서문화진흥기본계획과 독서문화진흥정책.” 도서관문화, 제49권, 제6호(2008. 6), pp.44-49.

Journal of Korean Library and Information Science Society