바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

청소년 독서유효성 영향요인 연구

A Study on the Factors Influencing Adolescent’ Reading Effectiveness

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2014, v.45 no.3, pp.271-295
https://doi.org/10.16981/kliss.45.3.201409.271
정대근 (전남대학교)
홍현진 (전남대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

이 연구는 청소년의 독서유효성에 영향을 미치는 요인을 분석하고, 독서유효성에 영향을 미치는 요인들 사이의 영향관계를 검증하였다. 연구결과, 독서유효성에 영향을 미치는 요인으로는 독서태도가 가장 많은 영향을 미치고 있으며, 다음으로 도서관긍정성, 독서롤모델의 순으로 나타났다. 성격유형의 경우 일원배치분산분석 결과 성격유형 간 평균의 차이는 나타났으나, 구조모형 분석 결과 성격유형이 독서태도 및 독서유효성에 영향을 주지 않는 것으로 나타났다.

keywords
독서, 청소년 독서, 독서유효성, 독서태도, 도서관긍정성, 독서롤모델, 성격유형, Reading, Adolescent reading, Reading effectiveness, Reading attitude, Library positivity, Reading role model, Personality types

Abstract

The purpose of this study is to analyze factors that influence adolescents' reading effectiveness and to structuralize the relationship between those factors. In consequence, reading attitude is the greatest factor that influences reading effectiveness, followed by library positivity and the reading role model. According to ANOVA, there is a difference in average between personality types, but PLS(Partial Least Squares) shows that personality types do not affect reading attitudes and reading effectiveness.

keywords
독서, 청소년 독서, 독서유효성, 독서태도, 도서관긍정성, 독서롤모델, 성격유형, Reading, Adolescent reading, Reading effectiveness, Reading attitude, Library positivity, Reading role model, Personality types

참고문헌

1.

권은경. 2012. 독서태도와읽기성취도분석이시사하는학교도서관독서교육의방향. 한국도서관·정보학회지, 43(4): 249-269.

2.

김계수. 2013. SmartPLS를 이용 쉬운 구조방정식모델. 서울: 청람.

3.

김대희, 엄해영. 2012. 부모의 읽기 태도에 대한 학생의 인식과 학생의 읽기 태도와의 상관성 연구. 한국초등교육, 23(4): 39-51.

4.

김병주. 1975. 아동의 독서실태에 관한 분석적 연구. 석사학위논문. 이화여자대학교 교육대학원사서교육전공.

5.

류보라. 2012. 청소년독자의문식성실행과정체성구성연구. 박사학위논문. 고려대학교대학원국어교육학과.

6.

문화체육관광부. 2013. 2013년 국민독서실태조사 보고서. 서울: 문화체육관광부.

7.

박영목. 2008. 독서교육론. 서울: 박이정.

8.

이병기. 2010. 초·중등학생의독서플로우성향과요인분석에관한연구. 한국도서관·정보학회지, 41(4): 51-72.

9.

이순영. 2006. 독서동기와몰입에영향을주는요인에관한이론적고찰. 독서연구』, 16: 359-381.

10.

정옥년. 1998. 독서와 청소년 지도. 독서연구, 3: 183-220.

11.

최숙기. 2010. 중학생의읽기능력발달양상에관한연구. 박사학위논문. 한국교원대학교대학원국어교육학과.

12.

최인자. 2006. 청소년 문학 경험의 질적 이해를 위한 독서 맥락의 탐구. 독서연구, 16: 163-197.

13.

하은혜, 장윤금, 권나현. 2011. 청소년 독서진흥 프로그램 운영평가: ‘1318 책벌레들의도서관 점령기’를 중심으로. 한국비블리아학회지, 22(2): 181-200.

14.

한윤옥외. 2012. 성격유형을적용한청소년독서지도프로그램운영방안에관한연구. 한국문헌정보학회지, 46(1): 77-97.

15.

허재영. 2006. 독서교육 연구사: 학교 독서 교육을 중심으로. 독서연구, 15: 208-240.

16.

Gatto, J. T. 2006. 교실의 고백. 이수영 옮김. 서울: 민들레.

17.

Ajzen, I. and Fishbein, M. 1980. Understanding Attitudes and Predicting Social Behavior. New Jersey: Prentice Hall.

18.

Baker, L., Dreher, M. J., and Guthrie, J. T. 2000. Engaging Young Reader: Promoting Achievement and Motivation. New York : The Guilford Press.

19.

Chall, J. 1983. Stages of Reading Development. New York : McGraw-Hill.

20.

Chin, W. W. 1998. “Issues and Opinion on Structural Equation Modeling.” MIS Quarterly, 22(1): vii-xvi.

21.

Downing, J., Ollila, L., and Oliver, P. 1977. “Concepts of Language in Children from Differing Socio-Economic Background.” Journal of Educational Research, 70(5): 277-281.

22.

Fornell, C. and Larcker, D. F. 1981. “Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error.” Journal of Marketing Research, 18(1): 39-50.

23.

Gambrell, L. B. 1981. “Sustained Silent Reading: A Time for Teachers.” The Reading Teacher, 34(7): 836-838.

24.

Gambrell, L. B. 1996. “Creating Classroom Cultures that Foster Reading Motivation.” The Reading Teacher, 50(1): 14-25.

25.

Manning, G. L. and Manning, M. 1984. “What Models of Recreational Reading Make a Difference?” Reading World, 23(4): 375-380.

26.

Mathewson, G. C. 1994. “Model of Attitude Influence upon Reading and Learning to Read.” In Theoretical Models and Process of Reading. edited by R. B. Ruddell, M. R. Ruddell, H. Singer. 4th ed. Delaware: International Reading Associatio. 1131-1161.

27.

McGee, L. M. and Richgels, D. J. 1990. Literacy' Beginnings: Supporting Young Readers and Writers. Massachusetts: Allynd Bacon.

28.

McKenna, M. C. 1994. “Toward a Model of Reading Attitude Acquisition.” In Fostering the Love of Reading: The Affective Domain in Reading Education. Edited by E. H. Cramer and M. Castle. New Jersey : International Reading Association. 18-40.

29.

McKenna, M. C., Kear D. J., and Ellsworth, R. 1995. “Children Attitude Toward Reading: A National Survey.” Reading Research Quarterly, 30(4): 934-956.

30.

Newman, A. P. 1982. “Twenty Lives Revisited: A Summary of a Longitudinal Study.” The Reading Teacher, 35(7): 814-818.

31.

Tenenhaus, M., Gauchy, J. P., and Ménardo, C. 1995. “Régression PLS et applications.” Revue de Statistiques Appliquées, 45: 7-63.

32.

Vera, S. M. 1942. “A Critical Study of Certain Personality Factors as Determining Elements in a Remedial Reading Program.” Catholic Educational Review, Vol.XL: 145-161.

33.

Yoo, B. and Donthu, N. 2001. “Developing and Validating a Multidimensional Consumer-Based Brand Equity Scale.” Journal of Business Research, 52(1): 1-14.

한국도서관·정보학회지