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독서관련 자격증 운영 현황 분석 및 운영 방안에 관한 연구

Study on the Current Situation Analysis of Reading Related Qualifications and Management Plan

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2015, v.46 no.1, pp.291-320
https://doi.org/10.16981/kliss.46.1.201503.291
황금숙 (대림대학교)
김수경 (창원문성대학)
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초록

본 연구에서는 독서관련 자격제도를 살펴보고, 독서관련 자격증의 발급 현황과 교육과정을 면밀히 조사·분석한결과, 278개 과정의 독서관련 자격증은 모두 민간 비공인으로 운영되고 있으며, 교육내용의 질적 제고의 노력과 체계적인 관리체계가 요구되었다. 이를 토대로 민과 관이 협력하여 독서관련 자격증의 질적 제고를 위한 운영방안을 제시하고, 독서문화진흥 정책의 참고자료로서 활용할 것을 제언하였다.

keywords
독서, 독서지도사, 독서관련 자격증, 독서관련 교육과정, 독서관련 자격증 제도, 독서문화진흥, Reading, Reading instructor, Reading related qualifications, Reading related courses, Reading the relevant certification system, Reading culture promotion

Abstract

This study looks at the reading related qualifications that examine the issues into the curriculum of reading-related qualifications specifically. The results of analysis, 278 reading related qualifications are both operated by the private non-accredited. And reading related qualifications system was required the effort and systematic enhancement of the quality management system of education information. On t he b asis o f the surv ey, It is proposed operational plans for the quality of reading-related qualifications by cooperation of the private and government that are utilized as a reference in the promotion policy.

keywords
독서, 독서지도사, 독서관련 자격증, 독서관련 교육과정, 독서관련 자격증 제도, 독서문화진흥, Reading, Reading instructor, Reading related qualifications, Reading related courses, Reading the relevant certification system, Reading culture promotion

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