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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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  • P-ISSN2466-2542
  • KCI

장노년층의 정보화교육 유용성과 삶의 만족감 관계 분석

An Analysis of the Relationships between the Usefulness of Information Literacy Education and Life Satisfaction on the Older Adults in Korea

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2015, v.46 no.2, pp.113-129
https://doi.org/10.16981/kliss.46.2.201506.113
김희섭 (경북대학교)
강보라 (경북대학교 문헌정보학과)
이미숙 (경북대학교)

초록

본 연구의 목적은 장노년층의 정보화교육이 그들의 삶의 만족감에 어떤 영향을 미치는지를 파악하는 것이다. 이와더불어 이들을 대상으로 실시한 정보화교육이 정보 활용으로 이어져 그들의 삶의 만족감에 어떤 영향을 미치는지에대해서도 파악하고자 한다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 전국의 만50세 이상 227명의 설문 데이터를 AMOS를활용하여 구조방정식으로 분석하였다. 본 연구에서 정보화교육은 그 유용성 측면에서 측정하였고, 정보활동은 그 편의성측면에서 측정하였다. 분석결과 장노년층의 정보화교육은 그들의 삶의 만족감에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 장노년층의 정보화교육은 정보활용에도 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.

keywords
장노년층, 정보화교육, 정보활용, 삶의 만족, 구조방정식, Information literacy education, Information activities, Life satisfaction, Structural equation modeling

Abstract

The aim of this study is to analyse the relationships between the usefulness of information literacy education and life satisfaction on the older adults in Korea. How the information literacy education impact on the information activities is an additional research question. To achieve these objectives, data were collected through the 227 respondents of over 50-years-old adults in Korea and analysed using AMOS for the structural equation modeling. In this study, information literacy education was measured by it’s usefulness aspects, and information activities were measured by it’s convenience aspects. The results showed that the information literacy education influences positively both in life satisfaction and in information activities.

keywords
장노년층, 정보화교육, 정보활용, 삶의 만족, 구조방정식, Information literacy education, Information activities, Life satisfaction, Structural equation modeling

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