바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

장노년층의 정보화교육 유용성과 삶의 만족감 관계 분석

An Analysis of the Relationships between the Usefulness of Information Literacy Education and Life Satisfaction on the Older Adults in Korea

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2015, v.46 no.2, pp.113-129
https://doi.org/10.16981/kliss.46.2.201506.113
김희섭 (경북대학교)
강보라 (경북대학교 문헌정보학과)
이미숙 (경북대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구의 목적은 장노년층의 정보화교육이 그들의 삶의 만족감에 어떤 영향을 미치는지를 파악하는 것이다. 이와더불어 이들을 대상으로 실시한 정보화교육이 정보 활용으로 이어져 그들의 삶의 만족감에 어떤 영향을 미치는지에대해서도 파악하고자 한다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 전국의 만50세 이상 227명의 설문 데이터를 AMOS를활용하여 구조방정식으로 분석하였다. 본 연구에서 정보화교육은 그 유용성 측면에서 측정하였고, 정보활동은 그 편의성측면에서 측정하였다. 분석결과 장노년층의 정보화교육은 그들의 삶의 만족감에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 장노년층의 정보화교육은 정보활용에도 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.

keywords
장노년층, 정보화교육, 정보활용, 삶의 만족, 구조방정식, Information literacy education, Information activities, Life satisfaction, Structural equation modeling

Abstract

The aim of this study is to analyse the relationships between the usefulness of information literacy education and life satisfaction on the older adults in Korea. How the information literacy education impact on the information activities is an additional research question. To achieve these objectives, data were collected through the 227 respondents of over 50-years-old adults in Korea and analysed using AMOS for the structural equation modeling. In this study, information literacy education was measured by it’s usefulness aspects, and information activities were measured by it’s convenience aspects. The results showed that the information literacy education influences positively both in life satisfaction and in information activities.

keywords
장노년층, 정보화교육, 정보활용, 삶의 만족, 구조방정식, Information literacy education, Information activities, Life satisfaction, Structural equation modeling

참고문헌

1.

고영복. 2010. 사회학사전 . 서울: 사회문화연구소.

2.

김은정. 2007. 정보격차해소를 위한 세대통합형 지원정책에 관한 탐색적 연구. 한국정책과학학회보 , 11(2): 195-219.

3.

박영미. 2004. 정보복지를 위한 정보격차해소정책에 대한 분석. 정책분석평가학회보 , 14(2):119-141.

4.

박충선, 이춘옥. 2003. 노년의 정보화태도와 경험이 삶의 질에 미치는 영향. 한국가족관계학회지 , 8(2): 25-44.

5.

서명환. 2011. 노인의 평생교육 프로그램 참여가 성공적 노화에 미치는 영향 . 박사학위논문. 대구한의대학교 노인의료복지학과.

6.

신용주. 2005. 정보화 교육을 통한 노인 임파워먼트의 모색. 평생교육학연구 , 11(4): 33-53.

7.

오상현, 김상현. 2006. 인터넷뱅킹 이용요인간 구조적관계:기술수용모델(TAM)의 확장을 중심으로. 마케팅연구 , 21(1): 1-27.

8.

이복자, 김용우. 2010. 노인의 인터넷활용 효과성에 관한 경험적 연구. 한국정책과학학회보 , 14(3호): 79-105.

9.

전나영. 2007. 노인평생교육 참여와 자아통합감과의 관계에 관한 연구 . 석사학위논문, 대구대학교 대학원 도시학과 지역사회개발 및 복지학과.

10.

최인근. 2007. 노인의 여가활동 유형에 따른 생활만족에 관한 연구 . 박사학위논문, 국제신학대학원 대학교 사회복지학과.

11.

한국정보화진흥원. 2013. 2013년 국가정보화백서 . 서울: 동연구원, 2011.

12.

한국정보화진흥원. 2014a. 2013 장노년층 정보격차 실태조사 . 서울: 동연구원, 2014-03.

13.

한국정보화진흥원. 2014b. 2014 고령자 일자리보고서 . 서울: 동연구원, 2014.

14.

Blit-Cohen, Edith, and Howard Litwin. 2004. “Elder Participation in Cyberspace: A Qualitative Analysis of Israeli Retirees.” ournal of Aging Studies, 18(4):385-398.

15.

Bruce, C., S. Edwards and M. Lupton. 2006. “Six Frames for Information Literacy Education: a conceptual framework for interpreting the relationships between theory and practice” Innovation in Teaching and Learning in Information and Computer Sciences, 5(1): 1-18.

16.

Clarkson, T., and S. Bradford. 2001. “It's Never Too Late to Learn How to Surf the Net.” Library Association Record, 103(2): 110-111.

17.

Gust, Kara J. 2006. “Teaching with Tiffany's: A “go-lightly” Approach to Information Literacy Instruction for Adult and Senior Learners.” Reference services review, 34(4): 557-569.

18.

Kalish, R. A. 1975. Late Adulthood: Perspective on Human Development. New York:Thomson Brooks/Cole.

19.

Longworth, N., and W. K. Davies. 1996. Lifelong L earning: New V ision, N ew Implications, New Roles for People, Organizations, Nations and Communities in the 21st Century. London: Routledge.

20.

Neugarten, Bernice L., Robert J. Havighurst and Sheldon S. Tobin. 1961. “The Measurement of Life Satisfaction.” Journal of gerontology, 62(2): 134-143.

21.

Smith, Charles A. 1999. “Family Life Pathfinders on the New Electronic Frontier.”Family Relations, 48(1): 31-34.

22.

Sum, Shima, et al. 2008. “Internet Use and Loneliness in Older Adults.” CyberPsychology & Behavior, 11(2): 208-211.

23.

Xie, Bo. 2011a. “Experimenting on the Impact of Learning Methods and Information Presentation Channels on Older Adults' e-Health Literacy.” Journal of the American Society for Information Science and Technology, 62(9): 1797-1807.

24.

Xie, Bo. 2011b. “Effects of an eHealth Literacy Intervention for Older Adults.” Journal of Medical Internet Research, 13(4) <http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3222191/> [cited 2015. 04. 25].

25.

Xie, Bo, and Julie M. Bugg. 2009. “Public Library Computer Training for Older Adults to Access High-quality Internet Health Information.” Library & Information Science Research, 31(3): 155-162.

한국도서관·정보학회지