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  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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기술수용모델에 기반 한 모바일 E-book 사용의도에 미치는 영향요인에 관한 연구

Determinants of Intention to Use mobile E-book Based on the Technology Acceptance Model

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2015, v.46 no.2, pp.131-151
https://doi.org/10.16981/kliss.46.2.201506.131
이효정 (인천기계공업고등학교)
김성희 (중앙대학교)
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초록

본 연구의 목적은 이용자의 모바일 E-book 애플리케이션 사용의도에 미치는 영향요인을 기술수용모델(TAM)에 기초하여 분석하였다. 본 연구의 독립변수로는 접근성, 편리성, 품질 및 혁신성을 선정하였고 잠재변수(매개변수)는 인지된용이성과 유용성을 선정하였으며 종속변수는 사용의도를 설정했다. 연구를 수행하기 위해 인천소재 고등학교 학생 170명을 대상으로 모바일 E-book 애플리케이션 사용의도에 대한 조사를 실시하였으며 자료 분석방법으로는 구조방정식을적용하였다. 그 결과 모바일 E-book 애플리케이션의 시스템적 특성요인인 접근성과 편리성은 인지된 유용성 및 인지된용이성에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 그러나 정보품질과 사용자 특성요인인 혁신성은 인지된 유용성 및 인지된용이성에 유의미한 영향을 미쳤으며 이는 모바일 E-book 애플리케이션 사용의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다.

keywords
Mobile E-book, Innovation, TAM, Perceived easy of use, Perceived of usefulness, 모바일 E-book, TAM, 이용의도, 인지된 용이성, 인지된 유용성, 혁신성

Abstract

The purpose of this study was to identify factors on the user's intention of using mobile E-book based on TAM(Technology Acceptance Model). System quality(accessibility and convenience), information quality, and innovation as a user characteristics were chosen as the independent variable of this study, perceived easy of use and perceived usefulness were selected as potential variable, and user's use intention was selected as dependent variable. The survey was conducted by 170 high school students and structural equation modeling was used to analyze the relationships between factors. The results showed that information quality and the user's innovation have a positive impact on both perceived usefulness and perceived ease of use while the other system factors did not affect perceived usefulness and perceived ease of use for mobile E-book. Finally, the perceived usefulness was found to have a positive impact on the user's intention to use mobile E-book.

keywords
Mobile E-book, Innovation, TAM, Perceived easy of use, Perceived of usefulness, 모바일 E-book, TAM, 이용의도, 인지된 용이성, 인지된 유용성, 혁신성

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