이 연구는 소셜 네트워크 서비스를 대상으로 확장된 기술수용모델을 적용하여 도서관 홍보수단으로서 소셜 네트워크 서비스 가치와 효과성을 실제적으로 확인하였다. 도서관이 도서관 이용자들을 소셜 네트워크 서비스로 유인할 경우에 그 이용자는 도서관의 충성된 고객으로 장기적인 지지를 보이고 있음을 증명하였다. 연구방법으로는 15개의 가설을 설정하고 157명의 유효 응답자의 설문으로 가설을 검증하였다. 검증 결과, 15개의 가설 가운데 3개가 기각되었고 13개의 가설이 채택되었다. 이 가운데 지각된 유용성은 도서관 이용만족도와 도서관 지속이용의도에 가장 큰 영향을 미친다는 것을 확인하였고, 시스템 품질을 비롯하여 정보 품질, 신뢰성, 상호작용성, 주관적 규범 순으로 소셜 네트워크 서비스의 홍보적 가치와 요인을 발견하였다. 즉 이용자는 원하는 정보를 소셜 네트워크 서비스를 통해 발견하였으며 이러한 특성이 이용자 만족에도 영향을 주고, 궁극적으로 도서관 지속이용의도에 긍정적 영향을 미치고 있음을 확인하였다.
The purpose of this paper is to provide values and effectiveness to libraries making a new social network service marketing model and strategy. According to study, when libraries entice library users with social network services, the users become loyal customers who give libraries long-term supports. For method of study, it establishes 15 hypotheses and proves those hypotheses with 157 responders. After inspecting hypotheses, 13 hypotheses are adopted and 3 hypotheses are dismissed. During the research, it is verified that usefulness perceived by library users is the most important factor of user satisfaction and continuous use intention which increased library users' intention to continue visiting the library. In addition, effectivness of marketing and cause are found in order of system quality, information quality, reliability, interactivity, subjective norms. In other words, the study found that library users found their information for using social network services and this attribute affects user satisfaction and ultimately continuous use intention in a positive way.
강원도교육청 사서 연구모임. 2016. 소셜 미디어를 활용한 우리나라 공공도서관의 마케팅 방안 연구 . 제53회 전국도서관대회, 2016년 10월 26-28일. 대구: 엑스코, 1-30.
경종수, 김명수. 2012. SNS의 서비스특성과 상호작용성이 신뢰와 결속에 미치는 영향. e-비즈니스연구 , 13(3);5-6.
김대진. 2011. SNS(Social Network Service)의 사용자 만족과 지속적 사용을 위한 영향요인에 관한 연구 . 박사학위 논문, 중앙대학교 대학원 경영학과.
김성진. 2014. 대학도서관 모바일 서비스 이용 의도에 미치는 영향 요인 분석. 한국비블리아학회지 , 25(1): 85-105.
김연례, 이춘우, 최상기. 2008. RFID 시스템의 도서관 적용에 대한 영향 요인 연구. 한국도서관정보학회지 , 39(4): 237-260.
김지은, 노영희. 2013. 도서관 SNS 마케팅 활성화 방안에 관한 연구. 한국비블리아학회지 , 24(3): 157-180.
김희섭, 박용재. 2014. 정보시스템의 이용자만족지수 모형계발 및 측정. 정보관리학회지 , 21(4):153-171.
박종구. 2011. 뉴미디어 채택에 관한 통합모델 IAM-NM – 트위터와 페이스북에 대한 실증분석을 중심으로- . 박사학위 논문, 서강대학교 대학원 신문방송학과.
오덕신, 이신복, 안기훈, 문준환. 2017. SNS 서비스특성과 개인특성이 참여의도에 미치는 영향. 한국인터넷방송통신학회 , 17(3): 243-258.
오동근. 2005. 공공도서관의 서비스 품질이 이용자만족도와 충성도에 미치는 영향. 정보관리학회지 , 22(4): 61-78
유길호. 2002. 고객관계관리(CRM)의 도서관 도입, 한국문헌정보학회지 , 36(2): 25-38.
이성신. 2014. 도서관 마케팅 모형. 한국도서관·정보학회지 , 45(3): 249-270.
이효정, 김성희. 2015. 기술수용모델에 기반 한 모바일 E-book 사용의도에 미치는 영향요인에 관한 연구. 한국도서관정보학회지 , 46(2): 131-151.
한국인터넷진흥원. 2012. 한국인터넷백서:요약본, 2012 . 서울 : 한국인터넷진흥원(KISA), 2012-143.
한국방송통신전파진흥원. 2012. 외국인 이주민의 sns 소통활성화 방안 연구 . 서울: 전파진흥원.
Ajzen, I. & Feishbein, M.. 1980. “Predicting and understanding consumer behavior:Attitude-behavior correspondence,” Understanding attitudes and predicting social behavior, 148-172.
Bhattacherjee, A. 2001. “Understanding information systems continuance : An Expectation - Confirmation Model.” MIS Quarterly, 25(3); 351-370.
Boyd, D. M. & Ellison, N. B. 2007. “Social Network Sites : Definition, History, and Scholarship.” Journal of Computer - Mediated Communication, 13(1): 210-230.
Cathy S. Lina, S. W. & Ray J. T. 2005. “Integrating perceived playfulness intoexpectation-confirmation model for web portal context.” Information & Management, 42: 683 693. –
Chin, W. W. (1998), “The partial least squares approach to structural equation modeling.” Modern Methods for Business Research, 295(2): 295-336.
Cheung, C. M. K. & Lee, M. K. O. 2004/2005. “The Asymmetric Effect of Website Attribute Performance on Web Satisfaction: An Empirical Study,” E-Service Journal, 3(3): 65-90.
Davis, F. 1989. “Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology” MIS Quarterly, 13(3): 319-34.
Davis, F. D., Bagozzi, R. P. & Warshaw, P. P., 1989. “User Acceptance of Computer Technology : A Comparison of Two The oretical Models.” Management Science, 35(8): 982-1003.
DeLone, W. H.. & McLean, E. R. 2003. “Model of Information Systems Success: A Ten-Year Update”, Journal of Management Information Systems, 19(4): 9-30.
Dino, M. J. S. & Guzman, A. B. 2015. “Using Partial Least Squares(PLS) in Predicting Behavioral Intention for Telehealth Use among Filipino Elderly.” Educational Gerontology, 41(1): 53-68.
Fraser, M. & Dutta, S. 2009. “Five Ways Web 2.0 is Changing the Face of American Politics.” Infonomics, 23(2): 47-47.
Gefen, D. Karahanna, E. & Straub, D. W. 2003. “Trust and TAM in Online Shopping: An Integrated Model,” MIS Quarterly, 27(1): 51-90.
Hair, J. F., Sarstedt, M., Pieper, T. M., & Ringle, C. M. 2012. “The use of partial least squares structural equation modeling in strategic management research : a review of past practices and recommendations for future applications.” Long Range Planning, 45(5): 320-340.
Hair, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C., & Sarstedt, M. 2013, A primer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM). Sage Publications.
Kozinets, R.V., de Valck, K., Wojnicki, A.C., & Wilner, S.J.S. 2010. “Networked Narratives: Understanding Word-of-Mouth Marketing in Online Communities.” Journal of Marketing, 74(2): 71-89.
Lin, C., Wu, S. & Tsai, S. 2005. “Integrating perceived playfulness into expectation-confirmation model for web portal context.” Information & Management, 42(5):683 693. –
Moon, J. & Kim, Y. 2001. “Extending the TAM for World-Wide-Web context.” Information and Management, 38(4): 217-230.
Moore, G. C. & Benbasat, I. 1991. “Development of an instrument to measure the perceptions of adopting an information technology innovation.” Information Systems Rewearch, 2(3): 193-209.
Nunnally, J. C. & Bernstein, I. H. 1994. Psychometric theory. New York: McGraw-Hill.
Rogers, E. 1983. Diffusion of Innovations. New York: The Free Press.
Subrahmanyam, A. 1991. “A theory of trading in Stock Index Futures,” Review of Financial Studies, 4: 17-51.
Tenenhaus, M., Vinzi, V. E., Chatelin, Y. M., and Lauro, C. 2005, “PLS path modeling.” Computational statistics and data analysis, 48(1): 159-205.
Venkatesh, V. & Brown. S. A. 2001. “A longitudinal Investigation of Personal Computers in Homes : Adoption Determinants and Emerging Challenges.” MIS Quarterly, 25(1): 71-102.
Venkatesh, V., Morris, M. G., Davis, G. B., & Davis, F. D. 2003, “User acceptance of information technology: Toward a unified view.” MIS Quarterly, 27(3): 425-478.