바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

K-MOOC 시대 도서관의 역할에 관한 연구

A Study on the Roles of Library in the Era of K-MOOC

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2018, v.49 no.1, pp.193-214
https://doi.org/10.16981/kliss.49.1.201803.193
문방희 (경기대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구의 목적은 K-MOOC 시대 도서관이 수행해야 할 역할이 무엇인지 탐색적으로 확인하는 데 있다. 이를 위해 국내·외 문헌 및 사례를 조사하여 도서관의 역할을 도출한 뒤, 이러한 새로운 역할들의 국내 교육환경 도입 시 적절성 여부를 평가하기 위해 전문가 조사를 실시하였다. 전문가 조사는 K-MOOC 강좌를 담당하고 있는 교수자 30명으로 구성된 패널과 K-MOOC를 도입해 운영하고 있는 대학의 사서들 30명으로 구성된 패널을 대상으로 각각 실시하였다. 분석 결과, 두 전문가 패널은 공통적으로 저작권 청산, 정보이용자가 원하는 디지털 콘텐츠의 제공 등 정보제공자로서의 도서관의 고유 역할에 대하여는 동의하는 반면, 촬영 및 녹음, 홈페이지 운영, 오픈액세스 제공 등의 기술적인 영역은 교수학습개발센터가 전담하고 있으므로 도서관의 역할로서 적절치 못하다고 평가하였다. 또한 교수자들은 기술발달속도가 빠르게 변화하고 있는 만큼 학생뿐만 아니라 교수자들을 대상으로 한 정보문해교육이 이루어져야 한다는 점에 동의하고 있으며, 사서들은 부가가치 창출, 여러 교육기관 및 기술협력체와의 긴밀한 관계 구축, 도서관 조직유연성 확보 등을 통해 새로운 변화에 부응하는 핵심역량을 갖추어야 한다는 데 동의하는 것으로 나타났다.

keywords
K-MOOC, 델파이, 도서관, 사서, Delphi, K-MOOC, Library, Librarian

Abstract

This study aimed to exploratorily investigate the new roles of libraries in the era of K-MOOC. For this, potential roles were derived and categorized from former researches and practices. And to evaluate the appropriacy of those roles, two expert surveys were conducted. Panel A was comprised of 30 professors who had been running K-MOOC classes and Panel B was comprised of 30 librarians of Universities that had adopted K-MOOC. The result shows that they both agree about distinct roles of library as information provider such as licensing and providing digital contents requested from information users, while technological part, for example, recording video and audio, managing website, and providing open access, was considered inappropriate because those roles were already taken by CTLs. Also, professors agree that information literacy education is required for teachers not just for students as the speed of technological development is too swift and librarians agree that they have to equipped with core competence in preparation for upcoming change by creating added value, establishing closer relationship with various educational and technological institutes, and securing organizational flexibility.

keywords
K-MOOC, 델파이, 도서관, 사서, Delphi, K-MOOC, Library, Librarian

참고문헌

1.

강민석, 김명랑. 2012. ICT 활용 수업 설계에서의 교수·학습 요인 및 교사의 인식분석, 『교육방법연구』. 24(1): 89-106.

2.

구예성. 2016. 『대학의 K-MOOC 개발과 운영에 대한 요구분석 및 개선방안』. 석사학위 논문. 숙명여자대학교 대학원 교육학과.

3.

배예선, 전우천. 2014. 온라인 공개 강좌 MOOC의 현황 분석 및 개선안 연구. 『한국정보통신학회논문지』. 18(12): 3005-3012.

4.

손태익. 2016. 온라인 대중공개강좌(MOOC)를 위한 도서관 지원 서비스 모델 연구. 『한국문헌정보학회지』. 50(3): 293-308.

5.

이창훈, 서원석. 2016. 델파이법을 이용한 과학기술분야 인재의 직능 수준 도출. 『공학교육연구』. 19(6): 32-37.

6.

주영주, 김동심. 2017. K-MOOC의 만족도와 사용의도 영향요인 규명 연구. 『평생학습사회』. 13(1): 185-207.

7.

한국과학기술정보연구원. 2016. 『MOOC의 정보자원화와 유통사업화를 위한 기반 조사』.

8.

Ahlberg, C. 2014. “MOOCs at Karolinska Institutet University Library.” UKSG Insights, 27(2): 160-165.

9.

Barnes, C. 2013. “MOOCs: The challenges for academic librarians.” Australian Academic & Research Libraries, 44(3): 163-175.

10.

Compeau, D. and C Higgins. 1995. “Computer self efficacy: development of a measure and initial test.” MIS quarterly, 19(2): 189-211.

11.

Ecclestone, M. 2013. “MOOCs as a professional development tool for librarians.”Partnership, 8(2): 1-6.

12.

Jaguszewski, J. and K Williams. 2013. New Roles for New Times: Transforming Liaison Roles in Research Libraries. Washington: Association of Research Libraries.

13.

Lawshe, C. H. 1975. “A quantitative approach to content validity.” Personnel psychology, 28: 563-575.

14.

Mahraj, K. 2012. “Using information expertise to enhance massive open online courses.” Public Services Quarterly, 8(4): 359-368.

15.

Miller, P. 2006. “Coming Together around Library2.0: A Focus for Discussion and a Call to Arms.” D-Lib Magazine, 12(4): 1.

16.

Pritchard, S. M. 2013. “MOOCs: An opportunity for innovation and research.” Portal:Libraries and the Academy, 13(2): 127-129.

17.

Association of Research Libraries. 2012. “21st-century collections: Calibration of inves tment and collaborative action.” ARL Issue Brief, March 10. < http://www.arl.org/storage/documents/publications/issue-brief-21st-century-collections-2012.pdf>

18.

Chauhan, S. K. 2009. “Key 2 information: Library 3.0.” <http://key2information.blogspot.kr/2009/09/library-30.html>

19.

Class Central. 2016. By The Numbers: MOOCs in 2016. < https://www.class-central.com/report/mooc-stats-2016/>

20.

OCLC. 2013. MOOCs and Libraries: Massive Opportunity or Overwhelming Challenge.<www.oclc.org/research/events/2013/03-18.html>

21.

OCLC Research. 2013. MOOCs and libraries: copyright, licensing, open access. <www. youtube.com/watch?v¼ 7FvR4K3eddU&list¼PLLB61wwipFoYfpA0rSB86XRnqL92Rkv8u>

22.

OCLC Research. 2013b. MOOCs and libraries: an overview of the (current) landscape presentation. <www.youtube.com/watch?v¼OnocUiX3lXM&list¼PLLB61wwipFo YfpA0rSB86XRnqL92Rk v8u&index¼4>

23.

OCLC Research. 2013c. MOOCs and libraries: new opportunities for librarians. <www. youtube.com/watch?v¼3ebkaSjXtmk&list¼PLLB61wwipFoYfpA0rSB86XRnqL92Rkv 8u>

24.

OCLC Research. 2013d. MOOCs and libraries event. <www.youtube.com/playlist?list¼P LLB61wwipFoYfpA0rSB86XRnqL 92Rkv8u>

한국도서관·정보학회지