바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

성격유형별 맞춤형 도서 제공이 초등학생의 독서태도에 미치는 영향 - 학교행복감과 독서성향을 중심으로 -

The Effect of Providing Books to Elementary School Students According to Their Personality Type on Their Reading Attitude: Focused on the Relationship Between School Happiness And Reading Tendency

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2018, v.49 no.1, pp.23-46
https://doi.org/10.16981/kliss.49.1.201803.23
조현양 (경기대학교)
조미아 (경기대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

Abstract

The purpose of this study is to examine the effect of providing books to elementary school students that match their personality type on their reading attitude. For this purpose, this study investigated among the 226 elementary school students that are enrolled in fourth, fifth, and sixth grade classes at the elementary schools located in Gyeonggido, South Korea. The personality type of the students was determined by the Enneagram test. In this study, students were given with books that match their personality type and the effect of the provision was investigated. Main results of this study can be summarized as follows. First, the fact that books that match their own personality type made the children curious about the books, evoking their interest in reading. Second, the children exchanged their books with those who have similar personality type after they finish reading. As a result, the children could be exposed to more diverse books. Third, the students were curious about what kind of books were given to those with different personality type. The students responded that they want to read all of the different types of books too.

keywords
Personality type, Enneagram, Reading tendency, School happiness, Elementary school student, Children, 성격유형, 에니어그램, 독서성향, 학교행복감, 초등학생, 어린이

참고문헌

1.

경기평생교육학습관. 2018. <http://www.gglec.go.kr> [인용 2018. 2.15]

2.

권혁인 외. 2015. 도서정보 기반의 고객 맞춤형 큐레이션 서비스 및 비즈니스 모델 연구. 『한국IT 서비스학회지』, 14(1): 251-262.

3.

김종백, 김태은. 2008 학교행복검사도구 개발 및 타당화. 『교육심리연구』, 22(1): 259-279.

4.

노영희. 2012. 도서관의 이용자맞춤형서비스와 프라이버시. 『한국도서관·정보학회지』, 43(3):353-384.

5.

돈 리처드 리소, 러스 허드슨. 2000. 『에니어그램의 지혜』. 서울: 한문화.

6.

레니 바론, 엘리자베스 와겔리. 2006. 『나를 찾는 에니어그램 상대를 아는 에니어그램』. 서울: 연경미디어.

7.

문화체육관광부. 2017. 『2017년 국민독서실태조사』. 세종: 문화체육관광부.

8.

변우열. 2015. 『독서교육의 이해』. 서울: 한국도서관협회.

9.

성동규. 2017. 『아주경제』. 12월 22일. <http://www.ajunews.com/view/20171219180111691> [인용 2018. 2.10]

10.

신지혜. 2006. 『아동의 선호도서에 따른 독서 성향, 비판적 사고력 및 독해력의 차이 연구』. 석사학위 논문, 성균관대학교 아동학과.

11.

안희정, 김기원, 김승훈. 2017. 도서 정보 및 본문 텍스트 통합 마이닝 기반 사용자 맞춤형 도서큐레이션 시스템. 『정보기술응용연구』, 24(1): 33-43.

12.

윤운성. 2001. 에니어그램 성격검사의 개발과 타당화. 『교육심리연구』, 15(3): 131-161.

13.

윤운성, 이지영, 조주영. 2015. 『한국형에니어그램 코칭워크북』. 서울: 한국에니어그램 교육연구소.

14.

이경미. 2006. 『초등학생의 독서 성향 분석을 통한 바람직한 독서 지도의 방향』. 석사학위논문, 대구교육대학교 교육대학원 초등국어교육전공.

15.

이재호. 2013. 정부 3.0과 맞춤형서비스정책. 『자치발전』, 220(8): 30-37.

16.

정경숙. 2017. 『빅데이터 기반 도서추천시스템의 설계에 관한 연구』. 석사학위 논문, 강원대학교산업대학원.

17.

주미희. 2012. 『초등학생의 에니어그램 성격유형에 따른 자기격려 양식 연구』. 석사학위 논문, 대진대학교 대학원 아동․청소년 상담전공.

18.

최미숙. 2003. 『초등학교 고학년 아동의 독서성향과 창의성향과의 관계 연구』. 석사학위 논문, 목포대학교 교육대학원 상담교육 전공.

19.

하지현. 2012. 『정신의학 에세이』. 서울: 해냄.

20.

한윤옥 외. 2012. 어린이의 성격유형과 선호도서의 상관성에 관한 연구. 『한국문헌정보학회지』, 46(3): 5-34.

21.

Baron, R., Wagele, E. 2006. Are you my type, am I yours? Seoul: Yeon Kyoung Media.

22.

Platum 홈페이지. 2018. <http://platum.kr/archives/18315> [인용 2018. 2.15]

23.

Choi, Mi-Sook. 2013. A Study of the Elementary School Upper Grade Student’s Relations Between Reading Trends and Creativity. M.A. thesis. Mokpo University, Korea.

한국도서관·정보학회지