바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

어린이도서관 문화프로그램의 사회적 효과 측정 연구

A Study on the Assessment of Social Impact of Cultural Programs of the Children's Library

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2018, v.49 no.1, pp.233-265
https://doi.org/10.16981/kliss.49.1.201803.233
강정아 (건국대학교)
노영희 (건국대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 국내 어린이도서관 문화프로그램의 사회적 효과를 측정하여 어린이도서관의 사회적 가치를 제시하였다. 이를 위해 초등학생 511명을 대상으로 설문조사를 실시하여 어린이도서관 문화프로그램의 사회적 효과를 측정하였다. 분석 결과 개인적 영역의 표현력/창의력, 자존감, 즐거움/기쁨/행복과 사회적 영역의 문화예술태도와 문화예술경험변화 및 사회적 상호작용으로 친구관계 증대, 지역커뮤니티 생성과 강화, 지역사회 소속감/공동체성, 지역사회참여 등의 효과가 있는 것으로 나타났다. 이를 근거로 어린이도서관은 어린이의 삶의 질을 향상하고, 사회적 상호작용 역량의 향상, 지역사회 공동체 유지 및 지역커뮤니티 생성과 강화, 지역애착과 지역 활동 참가에 영향을 미치는 중요한 사회자본으로 가치를 가진다고 볼 수 있다.

keywords
Children's libraries’cultural programs, Social impact, Social value, Attitude towards cultural arts, changes in the cultural and artistic experiences, Generation and strengthening of local communities, Sense of affiliation with local community / identity, and local community participation, 어린이도서관 문화프로그램, 사회적 효과, 사회적 가치, 문화예술태도, 문화예술경험변화, 지역커뮤니티생성과 강화, 지역사회 소속감/공동체성, 지역사회참여

Abstract

The aim of this study was to assess the social impact of the cultural programs of the children's libraries in Korea and further present the libraries’social value. To this end, we have conducted a survey on 511 elementary school students to assess the social impact of the children libraries’cultural programs. As a consequence, we have ascertained the children's expressiveness / creativity within their personal realms, self–esteem, pleasure / joy / happiness as well as their attitude towards cultural arts and changes in the cultural and artistic experiences further to growth in friendship as a matter of social interaction, generation and strengthening of local communities, sense of affiliation with local community / identify, and local community participation, among the manifestations of the social impact concerned. Based on this, children’s libraries can be regarded as an important social capital of the community in the following aspects. Children’s libraries enhance the quality of life and children's interaction skills. It also make them feel attached to the local community. Children's libraries maintain local communities, contribute to the creation and strengthening of local communities, and encourage participation in local activities.

keywords
Children's libraries’cultural programs, Social impact, Social value, Attitude towards cultural arts, changes in the cultural and artistic experiences, Generation and strengthening of local communities, Sense of affiliation with local community / identity, and local community participation, 어린이도서관 문화프로그램, 사회적 효과, 사회적 가치, 문화예술태도, 문화예술경험변화, 지역커뮤니티생성과 강화, 지역사회 소속감/공동체성, 지역사회참여

참고문헌

1.

고경자. 2009. 『문화예술교육이 학습자의 정서적 변화에 미치는 효과 분석 연구』. 박사학위논문, 추계예술대학교 문화예술경영대학원.

2.

김경욱. 2006. 『공공미술이 도시를 바꾼다』. 서울: 문화관광부.

3.

김소영 외. 2012. 『2012 문화예술교육 효과분석 연구-토요문화학교 운영사업』. 서울: 한국문화예술교육진흥원.

4.

김은영. 2011. 문화예술교육 프로그램의 영향에 대한 질적 연구-안산 자바르떼 프로그램에 참여한 저소득층 아동을 중심으로. 『예술경영연구』, 19.

5.

나도삼, 백승만, 공자원. 2006. 『문화환경이 지역가치에 미치는 영향 연구』, 서울: 서울시정개발연구원.

6.

백령. 2007. 박물관교육의 새로운 개념과 범위 설정. 『박물관교육연구』, l.1.

7.

서울문화재단. 2010. 『어린이 창의 Art-TREE 방과 후 학교 돌봄교실 문화예술교육지원사업 효과성분석연구』. 서울: 동 재단.

8.

양혜원, 이성태. 2012. 『문화복지 정책의 사회․경제적 가치 추정과 정책방향』. 서울: 한국관광문화연구원.

9.

임영식 외. 2012. 『2011 문화예술교육 효과성 연구 : 교정시설/소년원학교를 중심으로』. 서울: 한국문화예술교육진흥원.

10.

지영숙, 이태진. 2001. 도시가정의 가족여가 유형. 『한국가정관리학회지』, 19(2).

11.

한국문화예술교육진흥원. 2011. 『문화예술교육 효과성 연구-예술꽃 씨앗학교를 중심으로』. 서울:동 진흥원.

12.

Anne Bamford. 2006. A Child’s Rights to Quality Arts and Cultural Education.

13.

Clawson & Coolbaugh. 2001. The Youth ARTS Development Project.

14.

Creative City Network of Canada. Arts and positive change in community. 2005. http://www.creativecity.ca/database/files/library/arts_positive_change(1).pdf.

15.

Freysinger V. J., 1994. “Leisure with children and parental satisfaction: Further evidence of a sex difference in the experience of adult roles and leisure.”Journal of Leisure Research, 26(3).

16.

Health Development Agency. 2000. Art for Health: A review of good practice in community-based arts projects and initiatives which impact on health and well-being. London: HAD.

17.

Jermyn, H., 2001. The Arts and Social Exclusion: A review prepared for the Arts Council of England. The Arts Council of England: London, 2001a.

18.

Katherine, H. & Mathilde, M., 2010. “Can arts projects improve young people's wellbeing? A social capital approach.” Social Science & Medicine, 71.

19.

Landary, C., Bianchini, F., Maguire, M., & Worpole, K.. 1993. The Social impact of the Arts A discussion Document. Stroud: Comedia.

20.

Landry, C., Green, L., Matarasso, F., & Bianchini, F.. 1996. The Art of Regeneration:Urban renewal through cultural activity. Stroud: Comedia.

21.

Lingayah, S., McGillivray, A., & Raynard, P.. 1996. Creative Accounting: Beyond the bottom line, The Social Impact of the Arts, Working Paper 2, New Economics Foundation. Stroud: Comedia.

22.

Matarasso, F. & Chell, J.. 1998. Vital signs: Mapping community arts in Belfast. Stroud:Comedia.

23.

McCarthy, K., Ondaatje, E., Zakaras, L., & Brokkes, A. 2004. Gifts of the Muse:Reforming the Debate about the Benefits of the Arts. Santa Monica: RAND Institute.

24.

Reeves, M.. 2002. Measuring the economic and social impact of the arts: a review. London: Arts Council of England.

25.

Scottish Government Social Research. 2011. Evaluation of big noise, Sistema Scotland. Scotland: The Scottish Government.

26.

Tony, N., Katherine, C. & Jo, S., 2001. Do community-based arts projects result in social gains? A review of literature. Barnardo: London. http://www.barnardos.org.uk/resources

27.

筒井隆志. 2012. “文化・芸術関連施設の地域活性化効果ー美術館を例として”. 『経済プリズム』, 104.

28.

(株)三菱総合研究所. 2009. 『豊かな体験活動推進事業に関する評価指標の設定報告書』. 平成20年度文部科学省政策評価に関する調査研究事業.

29.

Korea Arts & Culture Education. 2011. A Study on the Effectiveness of Cultural Arts Education. Seoul: Korea Arts & Culture Education.

한국도서관·정보학회지