바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

A Study on the Curriculum Design and Training Method for Fostering Librarians Specialized in Reading Healing

Journal of Korean Library and Information Science Society / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2018, v.49 no.3, pp.77-109
https://doi.org/10.16981/kliss.49.3.201809.77



  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

The purpose of this study is to strengthen librarian's capacity by developing curriculum and training system for fostering ‘(tentative name)Librarians Specialized in Reading Healing’ as a field of professional librarians. For this purpose, curriculum and training system for fostering librarians specialized in reading healing are designed and presented through research methods including literature study, case study and 1, 2nd delphi survey. The final curriculum is composed of curriculum for 1st and 2nd grade licensed librarians specialized in reading healing and refresher training based on job description of librarians specialized in reading healing. The training system is based on the first and second level certification granted by completion of the course, thus is designed to meet requirements both for academic achievement and for career development in each grade.

keywords
Reading healing, Reading therapy, Librarians specialized in reading healing, Curriculum, Training system, 독서치유, 독서치료, 독서치유 전문사서, 교육과정, 양성체계

Reference

1.

고수진. 1997. 『우리나라 독서교육제도의 현황과 발전방향에 관한 연구: 독서지도 전문인력 양성과정의 현황과 개선을 중심으로』. 석사학위 논문. 중앙대학교 신문방송대학원 출판잡지전공.

2.

국립어린이청소년도서관. 2007. 『청소년 독서진흥 프로그램개발과 운영방안에 관한 연구』, 서울: 국립어린이청소년도서관.

3.

김수경. 2006. 『주부의 마음상함과 독서치료 프로그램 적용에 관한 연구』. 박사학위 논문. 부산대학교 대학원.

4.

김수경. 2008. 아픈 마음을 돌보는 책읽기. 『2008년도 독서대학 자료집: 책읽기를 통한 마음의 상처 치유하기』. 2008: 133-139.

5.

김수경. 2010. 도서관 서비스 확대를 위한 독서치료의 과제. 『한국도서관․정보학회지』. 41(4): 241-268.

6.

김효숙, 이경화. 2016. 문화역사 활동이론에 근거한 독서교육전문가 활동 사례. 『독서연구』, 39: 59-94.

7.

변우열. 2008. 독서교육 지도자의 자질과 양성 프로그램에 관한 연구. 『한국도서관·정보학회지』. 39(3): 187-212.

8.

서울특별시교육청 남산도서관. 2017. 『2017 독서치료 자료집』, 서울: 서울특별시교육청 남산도서관 독서치료․어학실.

9.

손정표. 2010. 『신독서지도 방법론』. 대구: 태일사.

10.

신헌재. 1999. 초등학교 독서지도 전문가 양성의 제 문제. 『독서연구』, 4: 209-230.

11.

연세대학교 사회발전연구소. 2016. 『2016년도 한국 어린이‧청소년 행복지수 국제비교연구 조사결과 보고서』. 서울: 연세대학교.

12.

이만수. 2009. 독서교육 관련 민간자격 교육과정 분석 연구. 『한국도서관·정보학회지』. 40(3): 181-202.

13.

이삼형, 박희찬, 정옥년. 2001. 독서교육전문가 역할과 양성. 『독서연구』, 6: 163-189.

14.

이정희. 2003. 『독서지도사 양성과정 운영의 실태분석 및 개선방안에 대한 연구』. 석사학위 논문. 부산대학교 교육대학원 교육행정전공.

15.

임형연. 2016. 일본 독서지도 전문가 양성제도와 독서교육의 시사점. 『한국일본교육학연구』. 20(2): 45-61.

16.

차성종. 2014. 독서지도 민간자격의 디지털 환경 기반 교육과정 설계에 관한 연구. 『한국도서관·정보학회지』. 45(3): 213-247.

17.

채수미. 2016. 노년기의 사회·심리적 불안과 정신건강. 『보건복지포럼』. 239: 84-96.

18.

최병모, 김정호, 이준혁. 2005. 학교 경제교육 방향탐색을 위한 델파이 조사 연구. 『경제교육연구』, 12(1): 53-83.

19.

최영환. 1999. 국민 독서 운동과 독서지도 전문가의 역할. 『독서연구』, 4: 283-306.

20.

한철우. 1999. 중등학교 독서지도 전문가 양성 방안. 『독서연구』, 4: 231-247.

21.

황금숙, 김수경. 2015. 독서관련 자격증 운영 현황 분석 및 운영 방안에 관한 연구. 『한국도서관·정보학회지』. 46(1): 291-310.

22.

국립중앙도서관 ‘사서교육’ 홈페이지 <http://edu.nl.go.kr/> [인용 2017. 5. 23].

23.

한국직업능력개발원 ‘민간자격 정보서비스’ 홈페이지 <http://www.pqi.or.kr/indexMain.do> [인용 2017. 6. 20].

Journal of Korean Library and Information Science Society