바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

A study on publication and distribution of Mengshan analects in Joseon Dynasty Focusing on two books of Mengshan, Mengshan Heshang Sermons Abstract and Mengshan Heshang Liudao Pushuo

Journal of Korean Library and Information Science Society / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2019, v.50 no.1, pp.61-84
https://doi.org/10.16981/kliss.50.1.201903.61


  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

This study is an analysis of Mengshan heshang analects. Mengshan heshang lived in Song(宋) and Yuan(元) Dynasty and he was a Buddhist monk of Linji Chan(臨濟宗). His works handed on Buddhist monks of Goryeo in the late Goryeo Dynasty. And he influenced Buddism in the early Joseon Dynasty. In Joseon Dynasty Mengshan heshang Sermons abstract was confirmed existence of 39 editions and Mengshan heshang Liudao Pushuo was confirmed existence of 24 editions. All 63 editions show that Sermons abstract and Liudao Pushuo are his representitive analects. All editions were printed in early Joseon Dynasty. At that time Mengshan heshang analects was distributed in Joseon Dynasty. Mengshan heshang analects was distributed in all over the nation as well as in Royal Family of Joseon. Also Mengshan heshang analects was published many times in the Mt. Jiri area. The names of almost engravers found on the publications of many temples. Some engravers actively participated in publishing Buddhist scriptures in particular area. His ideas were received in the late Goryeo Dynasty and the early Joseon Dynasty actively and his many works appears like this.

keywords
Mengshan heshang Sermons abstract, Mengshan heshang Liudao Pushuo, Sermons abstract, Liudao Pushuo, Mengshan, Sinmi, Naong, 몽산화상법어약록, 몽산화상육도보설, 법어약록, 육도보설, 몽산, 신미, 나옹, 몽산어록, 조선전기불서

Reference

1.

강호선. 2011. 高麗末 懶翁慧勤 硏究. 박사학위논문, 서울대학교 대학원 국사학과.

2.

강호선. 2014. 조선전기 蒙山和尙六道普說 간행의 배경과 의미. 동국사학, 56: 98-102.

3.

곽철환. 2003. 시공불교사전. 서울: 시공사.

4.

김기종. 2012. 15세기불전언해의시대적맥락과그 성격 : 간경도감본언해불전을 중심으로. 동악어문학, 58: 115.

5.

김무봉. 1993. 蒙山和尙法語略錄諺解의 국어사적(國語史的) 고찰(考察). 동악어문논집, 28: 105-138.

6.

김상호. 1990. 朝鮮朝 寺刹板 刻手에관한硏究. 박사학위논문. 성균관대학교대학원도서관학과.

7.

김상호. 1992. 寺刹板의 鍊板과 諸 役員에 관한 考察. 사회문화연구, 11.

8.

김은진, 송일기. 2015. 蒙山和尙法語略錄의 서지적 연구. 서지학연구, 64.

9.

김종진. 2013. 동아시아불교계어록연구의제언: 비교문학적연구를위한자료제시. 국제어문, 58: 324-325.

10.

남권희. 1991. 蒙山和尙六道普說 諺解本의 書誌的 考察. 어문논총, 25: 63-74.

11.

남권희. 2018. 潭陽 龍泉寺와 刊行 佛書의 硏究. 서지학연구, 75: 104.

12.

박해진. 2014. 훈민정음의 길 혜각존자 신미 평전. 서울: 나녹.

13.

손성필. 2013. 16·17세기불교정책과불교계의동향. 박사학위논문. 동국대학교대학원. 사학과.

14.

손성필, 전효진. 2018. 16·17세기‘사집(四集)’ 불서의판본계통과불교계재편. 한국사상사학, 58.

15.

송일기. 2015. 四法語의 편찬과 유통. 서지학연구, 63.

16.

송일기. 2017. 泰仁 龍藏寺 開板佛事 硏究. 서지학연구, 71.

17.

송일기, 김은진. 2011. 蒙山 德異의 蒙山和尙六道普說 板本考. 한국문헌정보학회지, 45(3).

18.

송일기, 박민희. 2010. 지리산소재사찰의조선시대개판불서연구. 서지학연구, 46: 382-386.

19.

이상백. 2012. 佛祖三經의 성립과 저본에 관한 고찰. 서지학연구, 53: 155-178.

20.

이원숙. 2009. 休休庵坐禪文에 관한 연구. 한국선학, 23: 193-222.

21.

인경. 2009. 몽산덕이와 고려후기 간화선사상 연구. 서울: 명상상담연구원.

22.

임기영. 2013. 安邊 釋王寺 간행 판본의 서지적 연구. 서지학연구, 54: 343.

23.

정병삼. 2007. 몽산 저술의 간행과 16세기 조선불교. 불교학연구, 18: 119-147.

24.

정은영. 2005. 몽산화상육도보설입겿 연구. 국어사연구, 5: 95-119.

25.

조명제. 2005. 고려말元代 看話禪 수용과그사상적영향- 蒙山, 高峰을중심으로-. 보조사상, 23: 137-178.

26.

채상식. 2010. 1608년 松廣寺 重刊 勸修定慧結社文․ 誡初心學人文 연구. 서지학연구, 47: 318-319.

27.

최연식, 강호선. 2003. 蒙山和尙普說에나타난蒙山의행적과高麗後期 佛敎界와의관계. 보조사상, 19: 163-206.

28.

한기두. 1985. 休休庵坐禪文 硏究. 한국문화와 원불교사상. 615.

29.

허흥식. 2008. 고려에 남긴 휴휴암의 불빛. 서울: 창비.

30.

종교학대사전. 1998. 서울: 한국사전연구사.

Journal of Korean Library and Information Science Society