This study aims to analyze the direction of the reading education programs based on the 2015 revised curriculum and to seek the plans for the school library and the teacher librarian to be able to contribute them. For this purpose, the types of school-based reading education programs in the report of 100 excellent school curriculum in 2016, which was first applied by the amended curriculum were analyzed through multiple intelligences. Upon the analysis results, the reading education programs in the schools showed to be operated with interpersonal Intelligence. Community-aligned reading was the most frequently operated in the primary schools while student reading club activities were the most common in the middle and high schools. In case of reading education program related to linguistic intelligence, the most commonly operated ways were reading books, writing with literatures, and writing book report, in primary, middle, and high schools, respectively. In case of reading education program related to spatial intelligence, media production type showed the most commonly operated in all types of schools. However, there was no reading program related to naturalist intelligence. Based on these analysis results, the plans to contribute the activation of reading education programs by school libraries under the 2015 amended curriculum were suggested in the aspects of development of connection programs with teachers, students and parents as the center of education community, installation and operation of maker spaces and enhancement of program management and inquiry-based learning competency of teacher librarians.
교육부. 2017. 2015 개정 교육과정 총론 해설: 중학교. 세종: 교육부.
김수경, 유정림, 유순애. 2013. 다중지능이론을 적용한 독서프로그램 개발에 관한 연구. 한국독서교육학회지, 1(1): 135-155.
노정임, 송기호, 유종열. 2017. 다중지능을 이용한 초등학교 도덕 교과서탐 구 과제의 교수・학습전략 분석. 한국문헌정보학회지, 51(2): 5-22.
도유미. 2005. 독서교육프로그램 운영이 학교도서관의 활성화에 미치는 영향에 관한 연구. 석사학위논문, 성균관대학교 교육대학원.
박금희. 1998. 학교도서관 독서교육 프로그램: 계성초등학교 사례를 중심으로. 도서관문화, 39(3): 12-19.
박효정 외. 2006. 다중지능 이론과 수업. 서 울: 양서원.
서경화. 2002. 다중지능이론에 기초한 교육과정 통합 프로그램의 개발과 효과. 열린교육연구, 10(1): 115-130.
송기호. 2009. 중학교도서관 프로그램에 나타난 파트너십에 대한 연구. 한국도서관․정보학회, 40(1): 363-384.
신명희. 2000. 다중지능이론에 기초한 교수-학습방법 연구. 교육학연구, 38(4): 1-23.
신성희. 2007. 다중지능이론에 근거한 독서교육 프로그램 개발. 석사학위논문, 이화여자대학교교육대학원.
심태은. 2016. 역량기반 기초교양 교육의 방향과 과제.『한국사고와표현학회 학술대회 논문집』. 2016년 6월 11일. 서울: 상명대학교, 30-38.
오미선. 2010. 다중지능이론을 적용한 독서전략 개발. 석사학위논문, 공주대학교 교육대학원.
윤경숙. 2017. 미래 교육에 대응하는 학교도서관 환경에 관한 연구: 초등학교 학교도서관 실태분석을 중심으로. 석사학위논문, 한국교원대학교 대학원.
이병기. 2003. 다중지능이론에의 한 학교도서관정보교육방안에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 37(1): 43-60.
이순영, 송정윤. 2012. 중등 학교도서관의 독서프로그램 현황 분석. 독서연구, 28: 290-318.
임성관. 2015. 다중지능 유형별 독후 활동 연구. 한국비블리아학회지, 26(4): 65-82.
정연경. 2002. 미국의 초등학교 도서관 특별프로그램에 관한 사례연구: 텍사스주를중심으로. 한국비블리아학회지, 13(2): 221-242.
최연미. 2005. 미국학교 도서관의 독서 흥미유발 프로그램에 관한 연구. 한국도서관・정보학회지, 36(4): 233-253.
최원경. 2004. 다중지능독서프로그램이독서활동에미치는효과. 석사학위논문, 공주교육대학교 교육대학원.
한기현. 2006. 다중지능 독서프로그램이 독서능력 신장에 미치는 효과. 석사학위논문, 한국교원대학교 대학원.
황윤한, 조영임. 2005. 학습양식으로서의 다중지능이론. 다중지능교육연구, 2(1): 31-54.
American Association of School Librarians(AASL). 2010. SAMPLE JOB DESCRIPTION Title: SCHOOL LIBRARIAN. <http://www.ala.org/aasl/sites/ala.org.aasl/files/content/guidelinesandstandards/ learning4life/resources/sample_job_description_L4L.pdf> [cited. 2019. 1. 11].
Armstrong, Thomas. 2007. 다중지능과 교육. 제2판. 전윤식, 강영심 옮김. 서울: 중앙적성출판사.
Edunet. <http://www.edunet.net/> [cited 2018. 5. 1].
Gardner, Howard. 2007. 다중지능. 문용린, 유경재 옮김. 서울: 웅진지식하우스.
IFLA. 2015. The IFLA School Library Guidelines. 2nd. edition <http://www.ifla.org/VII/s11/pubs/manifest.htm> [cited 2019. 1. 5].
IFLA and UNESCO. 1999. School Library Manifesto. <http://www.ifls.org/VII/s11/pubs/manifesto-kr.pdf> [cited. 2018. 12. 1].