바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

An Analysis on Priority of School Library Evaluation Index Utilizing the AHP

Journal of Korean Library and Information Science Society / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2019, v.50 no.2, pp.169-189
https://doi.org/10.16981/kliss.50.2.201906.169


  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

The purpose of this study was to elicit the priority of the index of the operation evaluation of the school library, and to present measures for improvement of the evaluation index that reflects the project sites. To this end, the school library evaluation index was analyzed by applying the Analytic Hierarchy Process(AHP) analysis method to teacher librarians who are the representative personnel of the school library. According to the research, the priority of the upper tier evaluation areas was human resources, library services, information resources, library management, facilities and environment, and the priority of the lower tier evaluation items was human resource allocation, human resources expertise, reading education, information literacy education, efforts to activate education, book composition snowflake, the latest book, budget, facility access, book status, appropriateness of facilities and facilities, management plan, proximity accessibility, PR and marketing, school library steering committee, cooperation, use of materials current status. The conclusions drawn from this study could be used as basic data in the application of fieldworked school library assessment indicators.

keywords
학교도서관, 학교도서관 운영평가, 학교도서관 평가지표, School library, School library evaluation, Evaluation indicator of school library

Reference

1.

강봉숙. 2019. 학교도서관 운영평가에 대한 학교도서관 전담인력의 인식 분석. 한국도서관·정보학회지, 50(1): 293-312.

2.

고길곤, 이경전. 2001. AHP에서의 응답일관성 모수의 통계적 특성과 활용 방안. 한국경영과학회지, 26(4), 71-82.

3.

공희경, 전효정, 김태성. 2007. AHP를 이용한 정보보호투자 의사결정에 대한 연구. 한국정보기술응용학회, 15(1): 139-152.

4.

김동규, 한진욱, 이지환. 2018. 계층적 의사결정법(AHP)을 이용한 골프의류 선택속성의 중요 우선순위 분석. 한국체육과학회지, 27(6): 433-444.

5.

김진숙 외. 2003. 학교도서관 평가 적용 및 교육적 효과 측정 연구. 서울: 한국교육학술정보원.

6.

남영준, 이수영, 장보성. 2008. 학교도서관의 BSC 성과지표에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 42(2): 277-294.

7.

남영준, 정경애. 2010. 학교도서관의 새로운 평가지표 개발에 관한 연구. 한국도서관·정보학회지, 41(3): 99-131.

8.

도서관정보정책위원회. 2018. 2017년도 전국도서관 운영평가 결과보고서. 서울: 도서관정보정책위원회.

9.

문화체육관광부. 국가도서관통계시스템. [online]. <https://www.libsta.go.kr>. [cited 2019. 5. 15].

10.

변우열, 이병기, 김성준. 2011. 학교도서관 평가체제 개선방안에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 45(1): 51-73.

11.

유승관, 정성호, 강경수. 2015. 스마트미디어시대 방송의 공익성 평가요인. 언론과 법, 14(1): 150-185.

12.

이병기. 2018. 학교도서관경영통론. 서울: 조은글터.

13.

조근태, 조용근, 강현수. 2003. 계층분석적 의사결정. 서울: 동현사.

14.

한국도서관협회 한국도서관기준특별위원회, 편, 2013. 한국도서관기준. 서울: 한국도서관협회.

15.

Saaty, Thomas L. 1980. The Analytic Hierarchy Process: Planning, Priority Setting, Resources Allocation. New York: McGraw-Hill, Inc.

Journal of Korean Library and Information Science Society