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ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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  • P-ISSN2466-2542
  • KCI

국립어린이청소년도서관 독서문화진흥사업에 대한 실증적 평가 연구

An Empirical Study on the Reading Culture Promotion Project of the National Library for Children and Young Adults

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2019, v.50 no.4, pp.273-303
https://doi.org/10.16981/kliss.50.4.201912.273
차성종 (숭의여자대학교 문헌정보과 )
강지혜 ( 동덕여자대학교 문헌정보학과 )
배경재 ( 동덕여자대학교 문헌정보학과)

초록

본 연구는 국립어린이청소년도서관에서 시행한 어린이·청소년 대상 독서문화진흥사업을 종합적으로 평가·분석하고, 향후 추진하는 독서문화진흥사업의 개선방안과 새로운 추진전략을 제시하고자 수행되었다. 이를 위해 문헌연구, 설문조사, Borich 요구도 분석, The Locus for Focus 모델 분석 등의 연구방법 및 분석기법을 통해 국립어린이청소년도서관에서 수행한 9개 주요사업에 대한 실증적 평가를 실시하였다. 평가 결과, 총 9개 사업 중에서 향후 지속적으로 확대해야 할 사업 4개, 일부 개선 및 방향 전환이 필요한 사업 3개, 사업의 지속 여부를 재검토해야 할 사업 2개 등의 3가지 범주로 구분하였다. 또한, 사업에 대한 평가 결과를 심층적으로 분석하여 향후 국립어린이청소년도서관에서 수행해나갈 독서문화진흥사업의 개선방안을 제언하였다.

keywords
독서문화진흥사업, 독서진흥프로그램, 독서문화진흥사업 평가, 국립어린이청소년도서관, 도서관 어린이청소년서비스

Abstract

This study is to provide overall evaluation and analysis of the Reading Culture Promotion Project by the National Library for Children and Young Adults, thus to present ways of development and new strategies. To serve this purpose, we have conducted empirical evaluation of 9 major projects using literature review, survey, Borich demand analysis and The Locus for Focus model analysis. As a result of the evaluation, the program was categorized into three groups: four projects to be continuously expanded in the future, three requiring some improvement and redirection, and two to be reviewed to determine whether to proceed or not. In addition, the results of the evaluation of the project were analyzed in depth to suggest ways to improve the Reading Culture Promotion Project which will be carried out at the National Library for Children and Young Adults.

keywords
독서문화진흥사업, 독서진흥프로그램, 독서문화진흥사업 평가, 국립어린이청소년도서관, 도서관 어린이청소년서비스

한국도서관·정보학회지