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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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  • P-ISSN2466-2542
  • KCI

공공도서관 장애인 서비스에 관한 이해 관계자 요구 분석 연구

A Study on Needs Analysis of Stakeholders in Public Library Service for Persons with Disabilities

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2022, v.53 no.4, pp.45-69
https://doi.org/10.16981/kliss.53.4.202212.45
김보일 (한남대학교 문헌정보학과)

초록

이 연구는 공공도서관 장애인 서비스와 관련한 이해 관계자를 대상으로 요구 분석하여 개선 방안을 제언하는데 목적이 있다. 이를 위해 공공도서관 장애인 서비스 현황 분석과 공공도서관 서비스 수혜자인 장애인과 서비스 제공자인 담당 직원을 대상으로 IPA 분석과 FGI를 진행하여 이해 관계자 요구 분석을 하였다. 그 결과 공공도서관 장애인 서비스 현황에서는 장애인 이용자, 장애인 서비스 관련 예산, 장애인용 특수자료 등에서 매우 열악한 수준으로 나타났다. 공공도서관의 장애인 서비스 요구 분석에서는 IPA 분석 결과 정책 차원의 개선과 이용자 요구를 반영하여 통합형 프로그램 운영이 필요한 것으로 나타났으며, FGI 분석 결과에서는 장애인과 비장애인 그리고 직원 등 상호 간의 장애인식 개선이 필요하며, 공공도서관의 서비스를 장애인 이용자도 보편적으로 이용할 수 있도록 이용 안내와 홍보가 필요한 것으로 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 공공도서관 장애인 서비스 개선을 위한 기본 방향을 다음과 같이 제안하였다. 첫째, 공공도서관 서비스 대상으로서 ‘장애인’을 핵심 이용자 계층으로 수용, 둘째, 장애 유형별 다각화한 맞춤형 서비스 개발, 셋째, 보편적 공공도서관 서비스에 기반한 장애인 서비스 디자인 적용의 필요성과 유니버설디자인을 적용한 방향으로의 전환이다.

keywords
Public Library, Service for Persons with Disabilities, Stakeholders, Needs Analysis, Universal Design, 공공도서관, 장애인 서비스, 이해 관계자, 요구 분석, 유니버설디자인

Abstract

The purpose of this study is to suggest how to improve the public library service for the disabled, by analyzing stakeholders’ needs for it. To this end, it analyzed stakeholders’ needs, by conducting an analysis on the current condition of the public library service for the disabled, and IPA on and FGI with the disabled, beneficiaries of the service and service provides, employees in charge of it. The findings show that the current condition of the public library service for the disabled is very poor in terms of disabled users, budget for the service for the disabled and special data for the disabled. For the analysis on the needs for the service for the disabled, the results of IPA suggest that it is necessary to improve relevant policies and manage integrated programs reflecting users’ needs, and those of FGI indicate that perceptions on disability need to be improved among the disabled, the non-disabled and employees, and that the usage guidance and publicity are required for disabled users to generally use the public library service.

keywords
Public Library, Service for Persons with Disabilities, Stakeholders, Needs Analysis, Universal Design, 공공도서관, 장애인 서비스, 이해 관계자, 요구 분석, 유니버설디자인

한국도서관·정보학회지