바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

학업우수 및 학업부진 학생의 학업실태 분석을 통한 대학에서의 학업지원방안에 관한 연구

A study About Developing the Academic Support System Through an Analysis of the Characteristics Between the High Achievers and Underachievers in Their Academic Performance in the University

초록

본 연구는 최근 대학에서의 학업에 대한 이해와 지원이 부족한 실정에 문제를 재기하고, 학업우수생 112명과 학사경고생 134명, 총 246명의 특성을 토대로 대학애서의 학업지원 방 안을 모색하고자 하였다. 이를 위해 학사경고생파 성적우수생이 사회/환경ㆍ학업ㆍ성격 병인들에서 어떻게 다른지를 비교 분석하고, 이를 토대로 대학에서의 학업지원 모형과 학업지원을 위한 집단프로그램 개발을 시도하였다. 두 집단의 특성을 비교 분석한 결과 학사경고집단의 경우 학교 만족도나 학부/전공학과 만족도 등이 낮고 학업에 대한 부정적인 느낌을 갖는 등 전반적으로 학업동기가 낮게 나타났으며, 학습습관, 학업적 자기효능감, 학습전략 및 시간관리 퉁 구체척인 학습방법의 미숙함이 학업동기와 복합적으로 작용해 낮은 학업성취를 보이는 것으로 나타났다. 이러한 분석결과를 토대로 학업부진 대학생들에 대한 학업동기 고양을 위한 심리적 지원, 구체적 학습기술과 관련된 학습방법 지원, 그리고 이들 지원이 적절하게 이루어 질 수 있도록 도울 수 있는 구조적인 지원을 학업지원 모형으로 제시하였다. 더불어 심리적 지원과 구체적인 학습방법 지원이 포괄된 학업지원 집단상담프로그램을 함께 개발하였다.

keywords

Abstract

The purpose of this study was to develop academic support system for unsuccessful academic students through· the. comparison of the characteristics of academic performance between the high achievers and under achievers in the university. To develop academic support system this study was attempted. to suggest the model. of academic support system and to develope a group program for academic support. The subjects of this study were 134 students who have been dropped from the rolls for their low grade(under achievers) and 112 students whose GPA averaged 3.7 5(high achievers). The results of the analysis of academic characteristics of the two groups showed that. under achievers were not satisfied with their college/major and university, had negative attitude toward their academic study. And their low motivation and self-efficacy, poor study habit, and poor strategy for learning and time management are related to the low academic achievement. From the results of this study, we suggest the model of academic support system which involve psychological support, strategy for learning and systematically structured support system. In addition, we tried to develop a group program for academic support.

keywords

logo