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메뉴ISSN : 1229-0688
본 연구에서는 해결중심 단기상담을 중심으로 한 교사들을 위한 상담훈련 프로그램을 실시하여 본 상담훈련이 상담자와 내담자가 지각한 상담협력관계와 상담만족도에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 이를 위하여 교사 24명을 대상으로 상담훈련을 실시하였고 훈련 전과 훈련 후 중ㆍ고등학생을 내담자로 상담을 실시하여 그 효과를 분석하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 해결중심 단기상담 이론을 바탕으로 한 상담훈련은 상담자가 지각한 상담협력관계와 목표하위차원에 긍정적인 영향을 주었다. 둘째, 해결중심 단기상담 이론을 바탕으로 한 상당훈련은 내담자가 지각한 상당협력관계에 유의미한 차이를 보이지 않았다. 셋째, 해결중심 단기상담 이론을 바탕으로 한 상담훈련은 상담자가 지각한 상담만족도에 유의미한 차이를 보이지 않았다. 넷째, 해결중심 단기상담 이론을 바탕으로 한 상당훈련은 내담자가 지각한 상담만족도에 긍정적인 영향을 주었다.
The objectives of this study ate to develop the training program for teachers based on Solution-Focused Brief Counseling program and to examine the effectiveness of the program in improving working alliance and counseling satisfaction of counselors and clients. To perform this study, 5 sessions of training program was carried out. Each session consists of 2 hours. There were 12 participants in this program. The instruments used for this study were Working Alliance Inventory(WAI) and Counseling Satisfaction Questionnaire(CSQ). The conclusions of the study are as follow ; First, the training program for teachers based on Solution-Focused Brief Counseling is statistically meaningful for the improvement of working alliance which counselors perceive. Second, the training program for teachers based on Solution-Focused Brief Counseling is not statistically meaningful for the improvement of working alliance which clients perceive. Third, the training program for teachers based on Solution-Focused Brief Counseling is not statistically meaningful for the improvement of counseling satisfaction which counselors perceive. Fourth, the training program for teachers based on Solution-Focused Brief Counseling is statistically meaningful for the improvement of counseling satisfaction which clients perceive.