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메뉴ISSN : 1229-0688
본 연구는 학력이 우수한 학생들을 위한 설득적인 가치-기초 진로상담 프로그램을 실시하고 진로효능감과 진로선택 확신도, 진로 정체감에 대한 효과를 검증하였다. 6시간의 프로그램은 집단 활동과 검사실시, 개인상담과 마무리 활동으로 구성되었다. 프로그램에 참가한 20명은 사전사후 검사 실시 결과, 진로 자기효능감과 진로 확신도가 증가하였으나 진로정체감과 전공 확신도는 변화가 없었다. 대상별로 학력 우수 학생을 위한 차별화된 진로상담 개입인 가치-기초 진로 프로그램의 유용성과 연구의 한계점과 미래 연구에서 보완되어야 할 것들에 대해 논의하였다.
This study was conducted to assess the impact of a persuasive value-based career counseling intervention on increasing career decision-making self-efficacy, career decision certainty, and vacational identity in academically talented college students. The intervention of 6 hours involved a standardized set of assessment, individual counseling procedures and group counseling techniques. 20 students who experienced the intervention in the study, a simple pretest-posttest evaluation, showed significant gains on increasing career decision-making self-efficacy and career certainty, but no significant gains on vocational identity and major certainty. The discussion focuses on implications for distinctive career interventions on academically talented students, limitations of the study, and future research.