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ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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집단상담에서 메시지 효율성과 상담자 지각이 교정적 피이드백 수용에 미치는 영향

The Effect of Message Effectiveness and Perception of the Counselor on the Acceptance of Corrective Feedback in Group Counseling

초록

본 연구의 목적은 집단상담에서 메시지 효율성과 상담자 지각이 교정적 피이드백 수용에 미치는 영향을 분석하여 효과적인 수용 조건을 알아보고자 하였다. 이 연구는 97명을 대상으로 분석하였고 집단실시 형태는 비구조화 모형으로 우리나라의 전통이나 정서에 맞게끔 개발된 현실역동적 집단상담이다. 분석방법은 메시지 효율성과 상담자 지각에 따른 교정적 피이드백 수용의 정도를 알아보기 위해 변량분석을 실시하였다. 그리고 메시지 효율성의 세 가지 항목과 상담자 지각 중에서 교정적 피이드백에 가장 영향을 주는 변인이 무엇이 알아보기 위해 중다회귀분석을 실시하였다. 결과는 첫째, 메시지 효율성이 높은 집단은 낮은 집단에 비해 교정적 피이드백 수용도가 높지 않았다. 둘째, 상담자에 대해 긍정적으로 지각하는 정도가 높은 집단이 교정적 피이드백 수용도가 높았다. 셋째, 메시지 효율성이 낮고 상담자 지각 수준이 높을 때 교정적 피이드백 수용도가 높았다. 그리고 메시지 효율성의 하위요인들인 구체성, 변화가능성, 비강요성, 상담자 지각 중에서 메시지 효율성의 구체성이 가장 많이 교정적 피이드백 수용에 영향을 주는 예측변인으로 나타났고, 그 다음 예측변인으로서는 비강요성이 부적상관을 보였다.

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Abstract

This study investigated the effects of group members` perceived effectiveness of message and their perception of counselor on the corrective feedback. The participants were 97 volunteers who took part in the unstructured group counseling. The group counseling was held with Reality Dynamic Counseling approach which is assumed suitable co the Korean. The statistical data were analyzed by mean, standard deviation, ANOVA and Multiple Regression. The results are as follows: First, the group of which the effectiveness of message is high does not increase the accepting the corrective feedback as compared with the group of which the effectiveness of message is low. Second, the group of which counselor perception is high does increase the accepting the corrective feedback as compared with the group of which counselor perception is low. Third, the acceptance of corrective feedback is higher when the group of which the message is low and with the group of which counselor perception high. Forth, the one of sub category of the effectiveness of message the specification, gives best explanation of the acceptance of corrective feedback. Uncompulsion is the next explanatory variation as negative correlation.

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