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메뉴ISSN : 1229-0688
본 연구는 상담수퍼비전 및 상담에 유용하게 사용될 수 있는 사례개념화 요소 목록을 개발하고 상담 수퍼자이저들과 상담자들이 개인상담 수퍼비전에서 중요하게 생각하는 사례개념화 요소들간에 차이가 있는지, 그 차이는 상담경력과 어떤 상관이 있는지 알아보고자 하였다. 본 연구에서는 먼저, 전문상담자 6인에 의해 사례개념화 요소가 분류되었고 눈덩이 표집에 의해 선정된 5인의 전문 수퍼바이저에 의한 타당화 과정을 거쳐 8개 하위유목에 총 27개 사례개념화 요소로 구성된 사례개념화 요소목록이 개발되었다. 상담자의 상담경력과 사례개념화 요소 평정과의 상관을 분석한 결과, 상담자들은 첫째, 상담경력이 높아짐에 따라 '문제관련 역사적 배경', '문제와 내담자에 대한 종합적 이해 및 평가', '상담 목표 및 계획'을 수퍼비전에서 더 중요하게, 자주 다룬다고 지각하였다. 또한 상담경력이 높을수록 '지금 상담에 오게 된 계기', '내담자의 구체적 호소들'에 대해서는 덜 중요하다고 지각하였으며 '내담자의 핵심문제 및 정서', '문제력 및 당시 상황', '내담자의 통찰 내용 및 수준', '인지적 스타일 및 특징', '정서적 스타일 및 특징', '내담자의 원함', '문제관련 내담자의 현재 생활여건'을 더 중요하다고 지각하였다. 이러한 결과는 상담자의 경력이 올라갈수록 내담자의 피상적이고 현재적인 문제나 증상보다는 문제의 근원이 되는 과거와 보다 핵심적인 역동과 문제에 더 주목하게 된다는 점을 보여 주고 있다. 이들 66명을 수퍼바이저 경험이 있는 20명과 순수한 상담자 46명으로 나누어 역할의 차이에 따른 중요도와 빈도 평정 의 차이가 나타나는지 t검증한 결과, 중요도에서 14개 요소, 빈도에서 9개 요소가 수퍼바이저와 상담자간에 유의미한 점수 차이가 있는 것으로 나타났다. 중요도와 빈도 모두에게 수퍼바이저가 더 유의미하게 높이 평가한 요소로는 '내담자의 핵심문제 및 정서', '문제력 및 당시 상황', '내담자의 통찰 내용 및 수준', '인지적 스타일 및 특징', '정서적 스타일 및 특징', '내담자의 원함', '대처전략, '핵심문제에 대한 이론적 설명', '종합적 이해 및 평가', '최종 목표', '과정목표', '상담전략', '목표달성에 장애로 예상되는 요소'가 발견되어 수퍼바이저는 상담자에 비해 문제의 근원이나 핵심, 사례에 대한 종합적 이해, 그리고 이를 바탕으로 한 상담 목표와 계획의 수립에 더 주목함을 알 수 있었다, 다음으로 상담경력과 유의미한 정적상관을 보이면서 수퍼바이저에 의해 유의미하게 더 높게 평가된 요소들에서 상담경력과 수퍼바이저 변인 중 무엇의 영향을 더 의미있게 받는지를 알아보기 위해 상담경력을 공변량으로 하여 수퍼바이저와 상담자간의 사례개념화 요소 중요도 및 빈도 평정의 차이를 분석한 결과, 위에서 수행한 t검증결과에서보다 의미있는 차이를 보이는 요소들이 감소하였다. 이는 수퍼바이저가 상담자에 비해 비교적 상담경력이 높다는 점에서 상담경력의 영향이 양자간 입장 차이에 영향을 미친 것으로 짐작되었다. 종합적으로 보면, 상담 경력이 쌓일수록, 그리고 상담자보다는 수퍼바이저가, 내담자 및 상담사례에 대한 단편적 이해보다는 핵심문제에 대한 설명, 그리고 이러한 이해를 기초로 하여 세워질 수 있는 상담전략에 보다 초점을 맞추게 되는 것으로 나타났다.
In the present study, I investigated what are the important case conceptualization elements in clinical supervision through extensive literature review. And I examined the relationship between the length of counseling experiences and the perception of the importance of each element of case conceptualization in clinical supervision. Also, I examined the differences in the perceptions of the importance of each element in counseling case conceptualization between supervisors and counselors in Korea. From the extensive literature review in counseling case conceptualization conducted either in the US or in Korea, I selected a total of 183 case conceptualization elements considered important in clinical supervision. Out of the 183 elements, 27 core elements were selected through sorting process by 6 doctoral level students in counseling and through validation process by 5 clinical supervisors with over 10 year counseling experiences and over 5 year supervision experiences. Research participants were asked to rate their perceptions of the importance of each element on a 7 point liken scale. Also, they rated the presentation frequency of each element in actual supervision sessions. To see the relationship between the length of counseling experiences and the importance ratings on each element, correlation coefficients were produced. 46 counselors and 20 supervisors participated this procedures. Results indicated that as the counselors have more counseling experiences, they tend to rate client's reasons to come now and his/her present complaints less important(p<.05). On the other hand, there were positive relationships between the length of counseling experiences and the rating scores on client's central problems, history of problems, affective style, comprehensive understanding of the problems, process goals, counseling strategies, and anticipated barriers against attaining goals (p<.01). There were also positive relationships between the length of counseling experiences and the importance ratings on client's developmental history, current situation related to the problems, cognitive style, history of problems, theoretical explanation of central problem, and ultimate goals (p<.05). The results of the correlations between the length of counseling experiences and the presentation frequency of the elements indicated that the more counseling experiences the counselors have, the more they presented the elements of the client's central problems and core affects, coping strategies, ultimate goals, counseling strategies, and anticipated barriers against attaining goals (p<.01), and developmental history, origins of the problems, theoretical explanation of central problems, and process goals (p<.05). To examine the differences in the ratings on the perceived importance of the 27 elements in clinical supervision between supervisors and counselors, ANCOVA was conducted with the effect of the length of counseling experience controlled. Results indicated that the supervisors tended to give higher scores on the theoretical explanation of client's problems, counseling strategies, and the anticipated barriers against attaining goals than the counselors do. Results of the present study implied that the length of counseling experience make a significant difference in perceiving the important elements of case conceptualization in clinical supervision. Specifically, the more experienced counselors tend to perceive the importance of the elements of integrated and systemic understandings of client and his/her problems, whereas the less experienced counselors tend to focus more on the client's current issues. The finding of few differences between the supervisors and the counselors in the importance perceptions and the presentation frequencies of the case conceptualization elements, when the effects of the length of counseling experiences were controlled, suggested the need for supervisor training to provide the qualified case conceptualization skills.