ISSN : 1229-0688
근래 상담자가 대학원과정을 마친 후에도 오랜 시간에 걸쳐 숙련된 전문가가 되어나가는 과정을 발달적 관점에서 설명하고자 하는 노력이 증대되고 있다. 하지만 국내에서는 상담자발달과정에 대한 연구가 미비하다. 본 연구의 목적은 서구에서 제시된 상담자발달모형들을 살펴보고, 이 모형들이 상당자교육과 연구에 기여하는 측면과 제한점을 비판적으로 고찰하며, 이런 고찰을 근거로 국내 청소년상담자 발달 연구의 필요성과 연구를 위한 제안점을 논의하는 것이다. 이 글에서는 발달적 관점의 의미와 필요성이 논의되었고, 주요 상담자발달모형들이 소개되었으며, 이 모형들의 의의와 제한점에 대한 논의가 이루어졌다. 이어서 발달적 관점을 적용한 국내 선행연구들이 검토되었다. 끝으로 국내 청소년상담자들의 현장경험과 발달경로에 대한 탐색과 이해의 필요성을 논의하고, 앞으로의 연구에서 고려해야 할 몇 가지 요인들을 제안하였다.
Recently increasing efforts have been made to explore and conceptualize from the developmental perspective the process in which counselors come to achieve professional competency over an extended period of time after the completion of graduate-level training. In Korea, however, studies concerning counselor development are lacking. The purpose of this study is twofold. One is to introduce Western counselor developmental models and to critically review their contributions and limitations. The other is to discuss the necessity of developmental studies involving Korean youth counselors and to offer some suggestions for future research endeavors. In this article, the meaning and the implications of the developmental perspective in the area of counselor education and training are discussed. Some major Western counselor developmental models are described and their contributions and limitations are discussed. Also reviewed are a few studies which attempted to investigate developmental differences among Korean counselors. Finally, the necessity of research interest and endeavors to explore and understand the experiences and developmental paths of Korean youth counselors is discussed along with some suggestions for such research endeavors.