바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

메뉴

자의식, 자기개념, 비합리적 신념이 대학생의 사회불안에 미치는 영향

Influence of Self-Consciousness, Self-Concept, Irrational Belief on College Students' Social Anxiety

초록

본 연구는 자의식, 자기개념, 비합리적 신념이 대학생의 사회불안에 미치는 영향을 알아보기 위한 목적으로 수행되었다. 연구의 대상은 대구․경북 지역에 소재한 대학에 재학중인 학생 744명이었으며, 이들에게 사회적 회피 및 불안 검사, 자의식 검사, 자기개념 검사, 비합리적 신념 검사를 작성하도록 하였다. 본 연구의 주요 결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 자의식의 하위요인 중 공적 자의식과 사적 자의식 모두가 사회불안을 설명하는데 의미가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 자기개념의 하위요인 중에서는 사회적 자기개념이 사회불안을 가장 잘 설명해 주었고, 성격적 자기개념과 신체적 자기개념도 사회불안에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 비합리적 신념의 하위요인 중에서는 파국화가 사회불안을 가장 잘 설명해 주었으며, 과잉불안염려, 개인적 완벽성, 인정에 대한 요구도 사회불안에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 사회불안에 대한 자의식, 자기개념, 비합리적 신념의 각 하위요인들의 상대적 영향력을 알아본 결과, 사회불안을 가장 잘 설명하는 변인은 사회적 자기개념이었고, 그 다음으로 성격적 자기개념, 파국화, 과잉불안염려, 신체적 자기개념이 사회불안에 유의미한 영향을 미치는 요인인 것으로 나타났다. 이상의 연구결과를 선행연구들과 관련지어 논의한 후, 연구의 시사점과 후속연구에 대한 제언에 대해 언급하였다.

keywords
social anxiety, self-conciousness, self-concept, irrational belief, college students, social anxiety, self-conciousness, self-concept, irrational belief, college students, 사회불안, 자의식, 자기개념, 비합리적 신념, 대학생

Abstract

The purpose of this study was to examine the influence of self-conciousness, self-concept, irrational belief on college students' social anxiety. Subjects of the study were 744 college students in Daegu and Gyeongbuk areas. The measurements used were Social Avoidence and Distress Scale, Self-Conciousness Scale, Self-Concept Scale, and Irrational Belief Test. The data were analyzed using correational analysis, stepwise multiple regression analysis and hierarchical multiple regression analysis. Results of the present study were as follows: First, public self-conciousness and private self-conciousness variables were significant in explaining college students' social anxiety. Second, social self-concept variable was the most significant predictor of college students' social anxiety. And characteristic self-concept and physical self-concept were also significant predictors. Third, catastrophizing variable was the most significant predictor of college students' social anxiety. And anxious overconcern, personal perfection and demand for approval varibles were significant in explaining college students' social anxiety. Fourth, hierachical regression analysis indicated that the social self-concept variable was the most powerful predictor among all of the independent variables. Characteristic self-concept, catastrophizing, anxious overconcern, physical self-concept were also found to be the next significant predictor for college student' social anxiety.

keywords
social anxiety, self-conciousness, self-concept, irrational belief, college students, social anxiety, self-conciousness, self-concept, irrational belief, college students, 사회불안, 자의식, 자기개념, 비합리적 신념, 대학생

logo