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메뉴ISSN : 1229-0688
본 연구는 무시선(無時禪) 마음공부를 아동에게 실시하여 이들의 메타기분, 사회적 적응력 및 적응행동의 증가에 미치는 효과를 검증하려는 것이다. 초등학교 학생들을 대상으로 이루어졌으며, 2개 학교에서 2개 학급씩을 선정하여 실험집단, 비교집단으로 나누었다. 실험집단은 70명으로 2개월 간 매일 무시선 마음공부를 하고 이를 마음일기로 기재하도록 하였으며, 비교집단은 72명으로 보통일기를 기재하도록 하였다. 효과를 측정하기 위해 메타기분 척도, 사회적 적응력 척도, 아동행동평가척도가 사전․사후 두 차례에 걸쳐 측정되었다. 결과는 다음과 같다. 실험집단의 메타기분 점수는 비교집단에 비해 유의미하게 증가하였으며, 특히 주의력과 회복력의 하위요인에서 유의미한 증가를 보였다. 사회적 적응력 점수 또한 유의미하게 증가하였으며 우월한 적응능력과 충동통제력의 하위요인에서 유의미한 증가가 나타났다. 적응행동에서는 유의미한 증가가 나타나지 않았으나, 하위요인별로 살펴보았을 때 불안행동과 과잉행동에서 유의미한 감소가 나타났다.
The purpose of this study was aimed to examine the effects of MOOSI SUN(Timeless ZEN) on increasing in meta-mood, social adaptability, and behavioral adjustment to children. The participants of this study were four elementary school classes students, who were chosen class units in two schools, were assigned to experimental group and comparative group. Seventy students in experimental group recorded mind diary each day during two months according to MOOSI SUN mind study. On the other hand, 72 students in comparative group wrote ordinary diary. Metamood scale, social adaptability scale, and Child Behavior CheckList for each group were administered before and after experiment to examine the effects of treatment. The results of this study are as follows. The subjects' scores of metamood in experimental group, especially in the sub categories of attention to feeling and mood repair, improved more statistically significantly than that of comparative group. In addition, it also enhanced social adaptability and especially in the sub categories of superior adjustment and impulse control. But the behavioral adjustment failed to show a meaningful change. When the sub categories were examined, anxiety behavior and hyperactivity showed significant decrease.