ISSN : 1229-0688
대학생들의 상담관계 기대에 대한 평균 점수들을 종합적으로 살펴보면 지지적인, 합리적인, 통찰력 있는, 예민한, 권위적인 순서이거나, 또는 합리적인, 지지적인, 통찰력 있는, 예민한, 권위적인 순서로 상담관계를 기대한다고 볼 수 있다. 제일 기대하는 상담 관계는 지지적이거나 합리적인 관계이고, 성별이나, 문제유형, 상담의 경험 유무에 상관없이 제일 기대가 낮은 것은 권위적인 관계이다. 남자대학생, 진학/진로문제나 성격문제, 상담경험이 없는 경우 합리적인 상담관계 기대가 높았고, 여자대학생, 인간관계문제, 상담 경험이 있는 경우 지지적인 상담관계에 대한 기대가 높았다. 즉, 관계의 유대증진 여부에 관한 측면에 대한 기대가 매우 높고, 상담자의 인지적 스타일에 대한 기대, 상담자의 통제발휘보다는 통제 수용에 대한 기대가 높은 것을 알 수 있다.논의 및 제언
The purpose of this study is to investigate how Korean college students' gender, type of counseling referral problems, counseling experience and the degree of counseling knowledge influence counseling relationship. Also, a question of what kind of human relationship is similar to counseling relationship will be asked. Using 29 adjectives based on Leary's(1957) classic model of interpersonal behavior, 467 Korean college students are surveyed. Five relational factors were obtained which are supportive, rational, autocratic, receptive, and insightful relational factors. The results show that counselors need to pay special attention to male students, students who present so called "personality issues", students with previous counseling experience, and students who report to have high in counseling knowledge than their counterparts. Also, most of students respond that they expect the counseling relationship to be similar to that of relating to friends. The authors hope that the results will aid the counselors who are working in university affiliated counseling centers.