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LCSI(Lim s Character Style Inventory)성격검사 개발

A Study for the Development and Manufacture of the Lim's Character Style Inventory

초록

한국적으로 타당한 LCSI(Lim's Character Style Inventory) 성격검사를 개발하기 위하여 심리척도 제작원리에 따라 일련의 연구를 수행하였다. 104문항의 예비검사를 제작하여 성인남녀 6,121명을 대상으로 조사하였다. 문항들의 평정자료를 토대로 문항분석과 4번의 탐색적 요인분석을 거쳐 최종 79문항을 선발하였다. 제작된 79문항 5요인 모형은 확인적 요인분석 결과 타당한 모형임이 입증되었다. 이밖에도 대인관계 중심의 4-유형과 5요인간의 관계를 사후검증하였다. 도전성은 외향적 사고형을, 사교성은 외향적 감정형을, 수용성은 내향적 감정형을, 신중성은 내향적 사고형을 대표하는 특성이었다. 그리고 대인민감성은 특정유형과 무관하였다. 최종적으로 개발된 LCSI 성격검사 하위척도별로 문항 수와 내적 일치도는 도전성; 19문항(Cronbach-α; .829), 사교성; 22문항(Cronbach-α; .919), 수용성; 14문항(Cronbach-α; .836), 신중성; 19문항(Cronbach-α; .907), 대인민감성; 10문항(Cronbach-α; .710)이었다. 이 중 수용성의 5문항은 도전성과 역방향으로 요인부하가 이루어져 두 척도에 배치함으로써 실제 문항 수는 84문항이다.

keywords
도전성, 사교성, 수용성, 신중성, 대인민감성, Challenging, Sociability, Acceptability, Prudence, Interpersonal Sensitivity

Abstract

Several studies were carried out according to the principles of psychological scale manufacture to develop LCSI(Lim's Character Style Inventory) which is valid to Korean. First, the pilot inventory scale of 104 items was administered to 6,121 male and female adults. Based on the rated data of these items, item analyses and four times exploratory factor analyses were done to select the final 79 items. With a confirming factor analysis, the Five-Factor Model of 79 items was verified to be a valid model. Also, the relationship between personality types and the Five-factor were analyzed ex-post-facto. Each factor represented their corresponding each factor in Four-type: ‘Challenging’ represented Extraverted Thinking, ‘Sociability’ Extroverted Feeling, ‘Acceptability’ Introvert Feeling, and ‘Prudence’ Introverted Thinking, but ‘Interpersonal Sensitivity’ had nothing to do with any particular type. With regard to the number of items and the degree of internal congruency of each subscale, the developed final LCSI(Lim's Character Style Inventory) appeared as follows: Challenging; 19 items(Cronbach-α; .829), Sociability; 22 items(Cronbach-α; .919), Acceptability; 14 items(Cronbach-α; .836), Prudence; 19 items(Cronbach-α; .907), and Interpersonal Sensitivity; 10 items(Cronbach-α; .710). Among the items for Acceptability, 5 were reverse load factors in both Acceptability and Challenging, so they were arranged in those two subscales, with the actual number of overall items being 84.

keywords
도전성, 사교성, 수용성, 신중성, 대인민감성, Challenging, Sociability, Acceptability, Prudence, Interpersonal Sensitivity

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